جشنواره جشنواره
پشتیبانی تست‌شو
دلایل بی خوابی چیست

چرا خوابم نمیبره؟ - دلایل بی خوابی چیست؟

بی خوابی یک مشکل شائع است که ممکن است به عوامل مختلفی برگرده و تأثیر زیادی بر زندگی روزمره و عملکرد شخصی و سازمانی داشته باشد.

تستشو  

10 دلیل شگفت انگیز بی خوابی که نمی دانستید!

خواب به اندازه طلا و الماس حتی دو برابر ارزشمندتر است. تعداد بیماری های مرتبط با خواب ناکافی یا خواب بی کیفیت تقریباً بی پایان است.

چاقی، دیابت و بیماری قلبی در صدر فهرست بیماری های ناشی از خواب ناکافی قرار دارند. اما خواب باید چیزی باشد که بتوانیم آن را کنترل کنیم.

زود به رختخواب برویم و در طول شب بخوابیم. درست است؟

پس چرا اینقدر احساس خستگی می کنی؟

پاسخ این پرسش ممکن است شما را شگفت زده کند. اگر نمی توانید بخوابید، در طول شب از خواب بیدار شوید، یا فقط صبح سرحال نیستید، بیایید ببینیم که آیا هر یک از این عوامل رویاهای شیرین شما را تلخ می کند یا خیر.

بی خوابی یک مشکل شائع است که ممکن است به عوامل مختلفی برگرده و تأثیر زیادی بر زندگی روزمره و عملکرد شخصی و سازمانی داشته باشد. در زیر برخی از علل بی خوابی را که توسط تست‌شو تهیه گردیده است را به شما ارائه خواهیم داد.

تست‌شو یک سامانه آنلاین است که به منظور ارزیابی و تست کردن مهارت‌ها، شخصیت و قابلیت‌های افراد در زمینه های مختلف شغلی با تست های آنالیز سازمانی ، تست های آزمون مدیریت و تست های شخصیت شناسی توسعه یافته است. این سامانه از تست های مختلفی استفاده می‌کند که به صورت آنلاین ارائه می‌شوند و از طریق آن می‌توانید از مهارت‌ها و قابلیت‌های خود آگاه شوید

تست های پیشنهادی برای ارزیابی شخصیت و رفتار شناسی

بی خوابی ناشی از نور آبی

بی خوابی ناشی از نور آبی

بارها و بارها شنیده اید که باید وسایل الکترونیکی خود را حدود یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید زیرا آنها نور آبی ساطع می کنند که ملاتونین (هورمونی که باعث خواب می شود) را سرکوب می کند.

دکتر کارل دوغرامجی، مدیر مرکز اختلالات خواب جفرسون در فیلادلفیا می گوید، با این حال، نور آبی روشن، حتی سه تا چهار ساعت قبل از خواب مانند تماشای تلویزیون در هنگام شام یا کمی بعد از آن برای کاهش تولید ملاتونین کافی است. اما لازم نیست تلویزیون را خاموش کنید.

او توصیه می کند تا زمان خواب (و همچنین هنگام بیدار شدن از خواب) از عینک های محافظ چشم در برابر مانیتور و نورهای آبی (blue light) که در فروشگاه های آنلاین مختلف موجود است استفاده کنید. به این ترتیب هنگام تماشای تلویزیون برای آرامش، هیچ مشکلی نخواهید داشت.

آزمون دهید: تست قهرمان درون رایگان

بی خوابی در زمان یائسگی

بی خوابی در زمان یائسگی

کاهش سطح استروژن می تواند باعث ایجاد اختلالاتی مانند گرگرفتگی در نیمه شب شود. تحقیقات نشان می دهد که حدود یک چهارم از زنان یائسه مشکلات خواب آنقدر شدید هستند که بر توانایی آنها برای عملکرد در طول روز تأثیر می گذارد.

برای جلوگیری از عرق کردن و گرم شدن از خواب، ملحفه و پیژامه ضد رطوبت بپوشید و روی یک بالش گندم سیاه بخوابید که خنک‌تر از بالش‌های سنتی لاتکس یا پر است.

بی خوابی ناشی از کافئین پنهان

بی خوابی ناشی از کافئین پنهان

اگرچه ممکن است منطقی به نظر برسد که خوردن یک قهوه قوی در بعدازظهر می‌تواند خواب شما را مختل کند، افراد اغلب نمی‌دانند که کافئین را به روش‌های دیگری مانند چای سرد یا شکلات مصرف می‌کنند.

هر کس کافئین را با سرعت متفاوتی متابولیزه می کند، بنابراین ممکن است تعجب کنید که در چه زمانی از روز باید مصرف کافئین را متوقف کنید.

اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، بعد از ناهار خوردن مواد غذایی کافئین دار را قطع کنید.

آزمون دهید: تست اضطراب

بی خوابی ناشی از ساعت کاری نامنظم

بی خوابی ناشی از ساعت کاری نامنظم

یک چیز مثبت در میان افراد مسن این است که اغلب کمتر احساس استرس می‌کنند. با این حال، این می‌تواند به این معنا باشد که برنامه‌های خواب اصول و تایم خاصی را پیروی نمی کنند، و در نتیجه شما اهمیت کمتری به زمان رفتن به رختخواب یا بیدار شدن می‌دهید.

اما این ساعت‌ها بر نحوه تولید ملاتونین در بدن شما در اواخر روز تأثیر می‌گذارد. حتی در آخر هفته ها تا حد امکان یک برنامه منظم داشته باشید.

بی خوابی ناشی از چرت زدن

بی خوابی ناشی از چرت زدن

بسیاری از بزرگسالان داوطلبانه یا عمدی چرت نمی زنند، اما اغلب زمانی که مشغول کاری نیستند یا تلویزیون تماشا نمی کنند، به خواب می روند. در هر صورت، مغز شما آن را تایم خواب آلود می داند.

رایج‌ترین زمانی از روز که افراد خواب‌آلود می‌شوند بین ساعت ۲ تا ۳ بعد از ظهر است، زمانی که انرژی به طور طبیعی کاهش می‌یابد که از احساس خستگی در هنگام خواب جلوگیری می کند.

بیدار دراز کشیدن در رختخواب برای مدت طولانی می تواند به بی خوابی کمک کند. اگر معمولاً بعد از ظهر انرژی کمی دارید، سعی کنید در این مدت فعالیت بدنی انجام دهید یا ورزش کنید.

ورزش به شما کمک می کند تا احساس شادابی بیشتری داشته باشید. به علاوه، تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که ورزش می‌کنند خواب با کیفیت‌تری نیز دارند.

بی خوابی گیجی در رختخواب

بی خوابی گیجی در رختخواب

خواندن یک کتاب ممکن است یک فعالیت آرامش بخش باشد، اما شما باید کتاب خود را روی مبل ببرید (نه تختتان).

حتی فعالیت‌های آرام، مانند پازل یا کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان، می‌توانند باعث شوند که مغز شما رختخواب را با فعالیت‌هایی که در بیداری انجام می‌دهید مرتبط کند و این می‌تواند بر توانایی شما برای به خواب رفتن تأثیر بگذارد.

آزمون دهید: تست هالند

7. بی خوابی ناشی از داروهای تجویزی

بی خوابی ناشی از داروهای تجویزی

مصرف دارو در زمان نامناسب نیز می تواند خواب را مختل کند.

برخی از داروها، مانند دیورتیک های فشار خون، می توانند باعث دفع بیشتر ادرار شوند. بیش از یک یا دو بار بیدار شدن برای دستشویی رفتن در شب طبیعی نیست.

سایر داروها، مانند داروهای ضد افسردگی SSRI، بسته به نوع مصرف شما می توانند انرژی زا یا آرام بخش باشند.

از پزشک خود در مورد بهترین زمان مصرف داروهایتان بپرسید تا مطمئن شوید که با خواب تداخلی ندارند.

8. بی خوابی ناشی از اضطراب

بی خوابی ناشی از اضطراب

ممکن است به دلیل ایجاد فشار خواب در طول روز برای کمک به خواب شبانه، به راحتی بخوابید. اما ممکن است صبح زود از خواب بیدار شوید و به سقف خیره شوید و پر از نگرانی باشید.

هدف شما نباید رفع کوتاه مدت نگرانی شما باشد مثلا در نیمه شب کمتر فکر و نگران داشته باشید (با یادداشت کردن افکار خود و غیره)، بلکه باید با علت اصلی مقابله کنید.

درمان شناختی رفتاری برای بی‌خوابی می‌تواند به شما کمک کند افکار خود را برای کند کردن مغزتان آموزش دهید.

آزمون دهید: تست عشق

9. بی خوابی در اتاق خواب

بی خوابی در اتاق خواب

دراز کشیدن در رختخواب و تلاش برای مجبور کردن خود به خوابیدن به دلیل بی حوصلگی می تواند نتیجه نامطلوبی داشته باشد.

ممکن است مغز شما را متقاعد کند که بیدار دراز کشیدن در رختخواب طبیعی است.

او توصیه می کند، در عوض، برخیز و به اتاق کم نور دیگری برو و کاری انجام بده که به تو آرامش می دهد.

داشتن نگرش پذیرنده نیز می تواند کمک کند. خواب خوب زمانی فرا می‌رسد که اگر یک شب نمی‌توانید بخوابید، روز بعد آن شب سعی کنید نخوابید. پس از آن احتمالاً بهتر خواهید خوابید.

10. بی خوابی پزشکی

بی خوابی پزشکی

بی خوابی هم یک علامت و هم یک اختلال است.

در صورتی که مواردی مانند داشتن برنامه خواب منظم، پرهیز از کافئین در بعد از ظهر، و ... را رعایت می کنید و نتایجی را مشاهده نمی کنید، بی خوابی شما می تواند نشانه ای از یک بیماری دیگر (مانند افسردگی یا آپنه انسدادی خواب) باشد.

اگر به مدت یک ماه سعی کرده اید نکات بالا را دنبال کنید و هنوز نمی توانید به اندازه کافی بخوابید، برای ارزیابی دقیق علت بی خوابی خود به پزشک مراجعه کنید.

منبع

لینک کوتاه

دیدگاه‌ها

ثبت دیدگاه ‌شما

نام شما*

دیدگاه ‌شما*

امتیاز خود را وارد کنید

این تست را به کاربر های دیگر

این تست را به کاربر های دیگر