پشتیبانی تست‌شو
نقش موسیقی در تغییر روانشناختی و عاطفی

جادوی موسیقی-نقش موسیقی در تغییر روانشناختی و عاطفی

جادوی موسیقی از زمان های بسیار قدیم بر روی انسان تاثیر داشته است. در همه زمان ها و تمدن ها این شکل خاص از بیان بسیار غنی از سبک ها و ژانرها وجود داشته است.

تستشو  

 

موسیقی یک زبان جهانی و روحی است که قادر به بیدار کردن احساسات، عواطف و خاطرات منحصر به فرد می گردد. موسیقی می تواند از هر فرهنگ یا کشور و یا به هر زبانی باشد. می تواند ما را خوشحال یا غمگین کند یا اینکه ما را به گریه بیاندازد یا به رقص درآورد.

ما در این مقاله در تست‌شو قصد داریم به قدرت و جادوی موسیقی بر زندگی و عواطف افراد بپردازیم 

بنابراین برای اینکه متوجه شوید موسیقی چه قدرت شگفت انگیزی بر روی روان و سلامت روحی افراد دارد این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید

 

قدرت تأثیرگذاری موسیقی بر انسان ها

 

قدرت تأثیرگذاری موسیقی بر انسان ها

جادوی موسیقی از زمان های بسیار قدیم بر روی انسان تاثیر داشته است. در همه زمان ها و تمدن ها این شکل خاص از بیان بسیار غنی از سبک ها و ژانرها وجود داشته است.

ما به دلایل مختلف به موسیقی روی می آوریم. به دنبال این هستیم که احساساتی را که ما را تحت الشعاع قرار می دهد، در بر بگیریم، تا جایی را پیدا کنیم که بتوانیم آن ها را آزادانه تخلیه کنیم. بعضی وقت‌ها دور هم جمع می‌شویم تا برقصیم و ریتم‌های موسیقی جشن را مشخص کنیم.

ما همچنین گاهی اوقات به دنبال موسیقی های بی کلام برای آرام شدن، مطالعه یا کار و بسیاری دلایل دیگر هستیم.

بر اساس مطالعات انجام شده و نظرسنجی ها توسط تست های شخصیت شناسی و خودشناسی بر روی 200 نفر از افراد مختلف با سن و فرهنگ گوناگون متوجه شده اند تأثیر موسیقی بر ذهن ما بسیار قدرتمند است زیرا نت های موسیقی انرژی تولید می کنند.

مشکل زمانی پیش می آید که این انرژی را نتوان صرف انجام فعالیت بدنی کرد. از این نظر، موسیقی با صدای بلند برای موقعیت هایی که نیاز به رفتار پرانرژی (مانند ورزش کردن در باشگاه های بدنسازی) دارند، عالی است.

 

تاثیر موسیقی بر ذهن و مغز

 

تاثیر موسیقی بر ذهن و مغز

علم توانسته است ثابت کند که ریتم های موسیقی نواحی مختلف مغز را تحریک می کنند. تحقیقات دانشگاه فلوریدا نشان می‌دهد که ریتم‌های موسیقی بیش از هر محرک شناخته‌شده دیگری، مغز را فعال می‌کنند.

موسیقی یادگیری و حافظه را تقویت می کند، هورمون های مرتبط با استرس را تنظیم می کند، تجربیات و خاطرات را برمی انگیزد، بر ضربان قلب، فشار خون و نبض تاثیر می گذارد و سرعت امواج مغزی را تعدیل می کند.

به طور باورنکردنی، گاوها هنگام نواختن سونات های موتزارت شیر ​​بیشتری می دهند و وقتی موسیقی در محیط وجود دارد، گیاهان شکوفاتر می شوند. نکته کلیدی یافتن ریتمی است که می تواند در هر موقعیت خاص به نفع ما باشد.

بیایید یاد بگیریم به موسیقی خوب گوش کنیم، ساز بنوازیم، آواز بخوانیم و از زبان واقعی روح یعنی موسیقی لذت ببریم.

 

لیست موسیقی های بی کلام و آرامش بخش پیشنهادی تست‌شو:
۱- Gymnopédie No. 1 اثر Erik Satie
۲- Clair de Lune اثر Claude Debussy
۳- Prelude in C Major اثر Johann Sebastian Bach
۴- Moonlight Sonata اثر Ludwig van Beethoven
۵- Nocturne in E-flat Major, Op. 9 No. 2 اثر Frédéric Chopin
۶- The Four Seasons: Winter - Largo اثر Antonio Vivaldi
۷- Adagio for Strings اثر Samuel Barber
۸- The Planets: Venus, the Bringer of Peace اثر Gustav Holst
۹- Spiegel Im Spiegel اثر Arvo Pärt
۱۰- Prelude to the Afternoon of a Faun اثر Claude Debussy

 

تاثیر موسیقی بر عواطف و احساسات

 

تاثیر موسیقی بر عواطف و احساسات

 

اینکه موسیقی روی عواطف ما تأثیر می گذارد، چیزی است که اجداد ما قبلاً می دانستند. مانند رقصیدن و ساز زدن دور آتش، آیینی است که قدمتی هزاران ساله دارد.

سبک های موسیقی تحریک‌کننده مانند راک، پاپ، رپ یا سالسا می‌تواند ماهیچه‌های مخطط(یا ماهیچه ی اسکلتی) را تحریک کند، احساسات شدید، پاسخ‌های غریزی و احشایی را برانگیزد که می‌تواند افراد را در حالت‌های هیجان، توجه و بیداری قرار دهد.

موسیقی  پاپ، می تواند افراد را به ورزش تشویق کند. به نوبه خود، ریتم های لاتین مانند سالسا با تحریک ترشح آدرنالین و دوپامین خلق و خوی مثبت ایجاد می کند.

موسیقی کلاسیک، جاز و سول اثر آرام بخش دارند. موسیقی ترشح اکسی توسین را در مغز تحریک می کنند که به هورمون عشق معروف است. این باعث می شود حواس تیزتر شود و افراد نسبت به احساس درد یا عاشق شدن حساس تر شوند. این ریتم ها همچنین برای به دست آوردن انگیزه برای انجام فعالیت هایی که نیاز به تخیل و خلاقیت دارند مفید هستند.

حتی ممکن است موسیقی بر روی فعالیت های کاری تاثیر گذاشته و بازدهی بهتری را در سازمان ها و شرکت ها به ارمغان بیاورد.

شما می توانید با تست های آنالیز سازمانی تست‌شو میزان علاقه و اشتیاق کارکنان خود را در سازمان خود بررسی نمایید و با بهبود نقاط ضعف کاری کارکنان خود برطرف نمایید و به ارتقا سازمان کمک شایانی نمایید.

 

 

تست های پیشنهادی برای ارزیابی شخصیت و رفتار شناسی

 

چگونه موسیقی بر احساسات ما تأثیر می گذارد؟

 

هنر می تواند به طرق مختلف بر احساس ما تأثیر بگذارد. روشی که موسیقی بر احساسات ما تأثیر می گذارد واقعاً جذاب است و یک تمرین روانشناختی گسترده در پشت خود دارد.

در زندگی روزمره، از تأثیر موسیقی برای برانگیختن احساسات مختلف در افرادی که به آن گوش می‌دهند استفاده می‌شود. ما از موسیقی در فیلم‌ها، سریال‌ها، بازی‌های ویدیویی، تبلیغات و سایر زمینه‌ها استفاده می‌کنیم. با موسیقی می توان به پیامی که داده می شود جلوه بیشتری داد.

بسته به تجربیات هر فرد، افراد تمایل به ایجاد ترجیحات موسیقی متفاوت دارند. اما، اگرچه سلیقه برای نوع موسیقی ممکن است متفاوت باشد، اما احساساتی که آنها موفق به برقراری ارتباط می شوند جهانی است.

 

چرا موسیقی باعث ایجاد احساسات می شود؟

 

چرا موسیقی باعث ایجاد احساسات می شود

 

تأثیرات احساسی موسیقی در این واقعیت نهفته است که می تواند مراکز عصبی لذت را فعال کند. به همین دلیل است که امواج صوتی باعث می شود هیپوتالاموس دوپامین ترشح کند، یک انتقال دهنده عصبی که با احساس آرامش و لذت مرتبط است.

 

هنگام آواز خواندن چه احساساتی به ما دست می دهد؟

 

قدرت عاطفی موسیقی به زمانی که به آن گوش داده می شود محدود نمی شود، بلکه هنگام خواندن آن نیز مورد قدردانی قرار می گیرد. به طور خاص، در این مورد با شادی همراه است، تا جایی که آواز خواندن می تواند درمانی باشد.

خوانندگان کر باید در حین خوانندگی روی موسیقی و اجرای صحیح تکنیک آوازی تمرکز کنند. این به معنای تلاشی است که باعث می‌شود خوانندگان دغدغه‌های شخصی را به دلیل تمرکز فعال ضروری که خوانندگی نیاز دارد فراموش کنند.

بنابراین، آواز خواندن به شما امکان می دهد وارد نوعی «منطقه عاری از استرس» شوید. به این تلاش ذهنی باید موارد لازم برای یادگیری هارمونی ها، آهنگ ها و روش های جدید آواز را اضافه کرد. همه این کارها مغز را فعال نگه می دارند و از بروز اختلالات افسردگی جلوگیری می کنند.

 

فواید قدرت روانی موسیقی

 

قدرت روانی موسیقی به قدری گسترده است که موسیقی درمانی اغلب برای درمان آسیب شناسی هایی مانند اختلالات زبانی و اوتیسم استفاده می شود. به همین ترتیب، این موضوع که موسیقی به ارتباطات عصبی و به کاهش درد کمک می کند تأیید شده است. به طور خلاصه، مزایای موسیقی به شرح زیر  است.

 

فواید موسیقی

  • استرس و اضطراب را کاهش می دهد
  • مدارهای پاداش مغز را فعال می کند
  • بسته به اینکه اثرات آرام بخش یا تحریک کننده داشته باشد، می تواند خلق و خو را تغییر دهد
  • حافظه، خلاقیت، شایستگی زبانی، توانایی تمرکز و تخیل را تحریک می کند
  • کارایی را هنگام کار بهبود می بخشد
  • برقراری ارتباط بهتر با افراد

 

نتیجه گیری در مورد قدرت موسیقی

 

موسیقی این قدرت را دارد که نحوه عملکرد مغز ما را تغییر دهد و واکنش‌های عصبی مختلف را فعال کند که می‌تواند به طرز چشمگیری احساس ما را تغییر دهد. بنابراین موسیقی می تواند کاملاً مفید باشد، زیرا اگر از موسیقی به صورت درمانی استفاده کنیم، می توانیم بهره وری یا خلق و خوی خود را بهبود ببخشیم.

به همین ترتیب، موسیقی یک راه عالی برای برقراری ارتباط با افراد دیگر است، تا جایی که از ایجاد پیوندها و تسهیل کار ارتباط با افراد دیگر فراتر از موانع زبانی برخوردار است.

 

 

 

منبع 

 

لینک کوتاه

دیدگاه‌ها

ثبت دیدگاه ‌شما

نام شما*

دیدگاه ‌شما*

امتیاز خود را وارد کنید

این تست را به کاربر های دیگر

این تست را به کاربر های دیگر