جشنواره جشنواره
کشف استعداد با آزمون هالند

آزمون هالند و راز کشف استعداد

آزمون هالند تست شو یکی از برترین تست های استعدادیابی جهان است. اگر هنوز مطمئن نیستید که می‌خواهید چه شغلی را برای زندگیتان انجام دهید و یا از شغلی که دارید راضی نیستید و میخواهید بدانید در چه زمینه ای میتوانید فعالیت داشته باشید، دانستن کدهای آزمون هالند می‌تواند شما را به سمت حرفه‌ای مناسب که با شخصیت و علایق شما مطابقت دارد راهنمایی کند.

تست شو  

کشف استعداد با کدهای آزمون هالند

کد آزمون هالند

کد آزمون هالند توسط روانشناس آمریکایی جان ال. هالند ابداع شده است. این آزمون طبقه بندی تیپ های شخصیتی است که برای تطبیق انواع مختلف افراد با مشاغل مناسب با حوزه های مورد علاقه آنها استفاده می شود. ارزیابی کد در آزمون هالند، تیپ شخصیتی شما را در شش کد ارزیابی میکند که در آخر سه کد حذف میشود و سه کد باقی مانده استعداد شما در آن زمینه است.

میتوانید بخوانید: موفقیت در کار و روابط

ریشه کد های آزمون هالند

ریشه آزمون هالند

کدهای آزمون هالند از نظریه انتخاب شغل دکتر جان هالند سرچشمه گرفته است، که بیان می کند انتخاب شغلی شما چطور با نوع شخصیت شما و محیط های کاری دلخواهتان سازگار است و ارتباط دارد. هالند نظریه های خود را برای اولین بار در مقاله "نظریه انتخاب حرفه" که در سال 1959 در مجله روانشناسی مشاوره منتشر شد به اشتراک گذاشت. آزمون هالند که مدل RIASEC نیز نامیده می شود (ابتدای حروف شش شخصیت اصلی در آزمون هالند).

میتوانید بخوانید: چطور شخصیت مشتریان را بشناسیم

شش شخصیت اصلی آزمون هالند

شخصیت های آزمون هالند

دکتر هالند اظهار داشت که افراد تحت ترکیبی از سه دسته از شش دسته شخصیت قرار می گیرند. انتخاب مسیر شغلی که با تیپ‌های شخصیتی شما مطابقت داشته باشد، منجر به زندگی کاری شادتر و رضایت‌بخش‌تر می‌شود.

شش دسته اصلی آزمون هالند عبارتند از:

1. هنری (خالقان): تیپ های هنری به ابراز وجود از طریق فعالیت های خلاقانه مانند نوشتن، هنر، موسیقی یا اجرا لذت می برند. شخصیت های هنری خواهان استقلال، اصالت و احساس هستند و در برابر قوانین یا ساختار های از قبل نوشته شده عصیان می کنند. شغل مناسب برای تیپ های هنری ممکن است یک طراح، نویسنده خلاق یا هنرمند اجرا باشد.

2. متعارف (سازمان دهندگان): تیپ شخصیتی متعارف به ساختار، قوانین و توجه به جزئیات علاقه مندند. شخصیت های متعارف بدنه ی هر سازمان یا شرکتی را تشکیل می دهند. اگر در دسته شخصیت های متعارف قرار گرفتید، از مشاغلی مانند حسابداری، کارمندی و منابع انسانی، حسابدار مالیاتی یا معلمی و آزموش و پرورش لذت میبرید.

3. کارآفرین (متقاعد کننده): به عنوان یک کارآفرین، نگرش و اعتماد به نفس شما، شما را برای رهبری پیش می برد. این افراد برون گرا هستند و از چالش زندگی استقبال میکنند و حتی لذت می برند. این افراد شیفته اطلاعاتند. تیپ های کارآفرین با مشاغلی مانند مدیر عاملی، فروشندگی و فعالیت در بازار سهام به خوبی سازگار هستند.

4. تحقیقاتی (متفکران): نوع تحقیقی به این معنی است که شما از فکر کردن بیشتر از انجام دادن لذت می برید. فعالیت هایی مانند پازل، مسائل ریاضی، و حل کردن هر مسئله پیچیده ای به تنهایی میتواند شما را راضی کند. معمولا این افراد درونگرا هستند و به احتمال زیاد از مشاغل تحلیلی مانند دانشمند، آماردان، محقق یا اقتصاددان لذت خواهید میبرند.

5. واقع بین (انجام دهنده): به عنوان یک فرد واقع بین، از کار های مستقل و یدی بر بیشتر لذت می برند. تیپ های واقع گرایانه تمایل به رقابت و قاطعیت دارند و از حرفه هایی که نیاز به مهارت فیزیکی دارند، مانند ورزشکار، راننده ماشین مسابقه، مهندس، تکنسین یا لوله کش لذت می برند.

6. اجتماعی (کمک کننده): همانطور که از نامش پیداست، تیپ های اجتماعی از اجتماعی بودن لذت می برند و می خواهند با آموزش یا حل مشکلات اجتماعی به افراد کمک کنند. مشاغلی که انواع اجتماعی از آن لذت می برند عبارتند از سازمان دهنده جامعه، مددکار اجتماعی، جامعه شناس یا عضو روحانیت.

میتوانید بخوانید: 7 ویژگی تست کلیفتون

RIASEC در آزمون هالند به چه معناست؟

riasec چیست؟

در آزمون هالند این کلمه اول حروف واقع بین، تحقیقی، هنری، اجتماعی، کارآفرین و متعارف است. RIASEC همان شش شخصیت اصلی آزمون هالند است. این سیستم انتخاب حرفه هوشمندانه به شما امکان می دهد مشاغل و دوره های دانشگاهی را که به احتمال زیاد با توانایی ها، علایق، مهارت ها و ویژگی های شما مناسب هستند را برای خود تعیین کنید. از آزمون های بسیار شبیه به آزمون هالند میتواند به تست هوش چند گانه گاردنر اشاره کرد.

نحوه ی اجرای آزمون هالند

انجام آزمون استعدادیابی هالند

آزمون هالند نسبتاً آسان است و محدودیت زمانی ندارد. گذشته از این، هیچ پاسخ اشتباهی نیز وجود ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که دستورالعمل را با دقت بخوانید و پاسخ صادقانه بدهید. قانون کلی: آزمون دارای نمونه کارهایی است که باید بر اساس میزان علاقه خود به انجام آنها امتیاز دهید. اگر این کار را دوست ندارید، به سادگی (1) را انتخاب کنید. اگر کمی از این کار خوشتان نمیآید، (2) را انتخاب می کنید. اگر نمیدانید این کار را دوست دارید یا خیر، (3) را انتخاب می کنید. اگر کمی از این کار لذت می برید، (4) را انتخاب می کنید. اگر واقعاً از انجام کار لذت می برید، بالاترین آن (5) است.

تفسیر آزمون هالند

تفسیر آزمون هالند

آزمون استعدادیابی هالند با لیستی از مشاغلی که با کد یک فرد مطابقت دارد ارائه می شود. اگر شما در تیپ فردی واقع بین باشید، به طور کلی به این معنی است که در مشاغل مکانیکی و ورزشی بهترین عملکرد را دارید. با یک نوع شخصیت تحقیقی، معمولاً به این معنی است که شما دوست دارید یک مشکل را مشاهده کنید، یاد بگیرید، تجزیه و تحلیل کنید و حل کنید. تیپ هنری بودن معمولاً به این معنی است که شما دوست دارید در موقعیت های بدون ساختار کار کنید که در آن بتوانید خلاقیت خود را بروز دهید. اگر به تیپ شخصیتی اجتماعی تعلق دارید، به این معنی است که ترجیح می دهید با همنوعان خود کار کنید تا با چیزها. افرادی که دارای شخصیت کارآفرین هستند از کار کردن و متقاعد کردن دیگران لذت می برند. آخرین اما نه فهرست، نوع متعارف شخصیت است. اگر به این نوع تعلق دارید، پس فردی جزئیات گرا و سازمان یافته هستید که دوست دارد با داده ها کار کند.

تست هالند ؛ معتبرترین تست استعدادیابی

بهترین تست استعدادیابی دنیا

این واقعیت که کدهای آزمون هالند به پاسخ دقیق نیاز ندارد لزوماً به این معنی نیست که این آزمون استعداد شغلی قابل اعتماد نیست. اگرچه این آزمون مانند تست کلیفتون با یک تئوری و نه با حقایق تطبیق داده شد، اما این آزمون برای تعیین اینکه آیا تعداد کارها و خود وظایف مناسب هستند یا خیر، مراحل روایی محتوا را طی کرده است. به خاطر داشته باشید که نتیجه این کار فقط راهنمایی شما در انتخاب مسیر شغلی است که در آن می توانید استعداد خود را تقویت کنید و مهارت ها و توانایی های خود را تقویت کنید.

لینک کوتاه

دیدگاه‌ها

ثبت دیدگاه ‌شما

نام شما*

دیدگاه ‌شما*

امتیاز خود را وارد کنید

این تست را به کاربر های دیگر

این تست را به کاربر های دیگر