جشنواره جشنواره
بررسی تأثیر محیط زندگی و فرهنگی بر شناسایی و توسعه استعدادها

بررسی تأثیر محیط زندگی و فرهنگی بر شناسایی و توسعه استعدادها

مهارت های اجتماعی مربوط به دانش فنی نیست، بلکه به شخصیت و نگرش ها مربوط می شود . بنابراین، آنها تفاوت عملکرد را بین دو همکار که به طور مساوی از نظر آکادمیک آماده هستند یا تجربه صنعت مشابهی دارند، ایجاد می کنند.

تستشو  

مهارت‌های اجتماعی بخشی از به اصطلاح مهارت‌های نرم هستند و به اندازه دانش «سخت» در هر زمینه کاری که شامل تعامل با افراد دیگر است، برای موفقیت مهم هستند.

مهارت های اجتماعی مربوط به دانش فنی نیست، بلکه به شخصیت و نگرش ها مربوط می شود . بنابراین، آنها تفاوت عملکرد را بین دو همکار که به طور مساوی از نظر آکادمیک آماده هستند یا تجربه صنعت مشابهی دارند، ایجاد می کنند.

این مهارت ها شامل کلیه فعالیت ها در دسته کار تیمی، فروش، خدمات مشتری، مدیریت افراد، مذاکره و غیره می شود. در واقع، پست‌هایی که نیاز به تسلط و تمرکز بر برخی مهارت‌های اجتماعی نداشته باشند ، بسیار کم است و هر چه این سمت با رهبری داخلی و تعامل با مردم مرتبط باشد، تقاضا در این زمینه بیشتر می‌شود.

یکی از بهترین تست‌ها در زمینه شناسایی میزان خلاقیت و اعتماد به نفس و ریسک‌پذیری تست طرحواره یانگ فرم بلند است که به شما در شناسایی میزان مهارت هایی که در بالا ذکر شد می‌شود.

در این مقاله در تست‌شو ما قصد داریم در رابطه با کشف استعدادهای افراد در محیط شرکت ها و سازمان ها و انتخاب بهترین جایگاه برای آنها بپردازیم.

یکی از راه‌های تشخیص استعدادهای نهفته در شرکت‌ها، انجام تست‌های استعدادیابی و سازمانی مانند تست کلیفتون، تست‌های آنالیز سازمانی و مدیریتی تحت نظارت تیم کوچینگ و متخصصان روانشناسی است.

امروز چند نمونه معمولی را مرور خواهیم کرد که به ما امکان می دهد مهارت های اجتماعی همکارانمان و همچنین اهمیت مفهوم استعداد بالقوه برای مدیریت بهتر منابع انسانی بر اساس مهارت های نرم را شناسایی کنیم .

به طور کلی استعدادهای انسان به سه بعد تقسیم می شود:

استعدادهایی هستند که هم از سوی فرد و هم از سوی اطرافیانش آگاهی کامل وجود دارد.

برای مثال، استعدادهای آشکاری که ما در یک مدیر پروژه به دنبال آن هستیم، مربوط به تسلط فنی در حوزه خود، اما همچنین مهارت های رهبری است که آنها باید بتوانند از طریق رزومه، تجربه و توصیه های خود نشان دهند.

استعدادهایی هستند که فرد نسبتاً از آنها آگاه است، اما هنوز به طور کامل رشد نکرده اند، عمدتاً به این دلیل که محیط هنوز آنها را تشویق نمی کند که استعداد آنها آشکارتر و تقویت شوند.

به عنوان مثال، یک کارمند رده پایین ممکن است مهارت های رهبری بالقوه بسیار خوبی داشته باشد که با آموزش مناسب، سود زیادی برای شرکت داشته باشد.

آزمون دهید: تست نئو فرم بلند

استعدادهایی هستند که فرد از آنها آگاه نیست، زیرا هرگز فرصت یا نیازی به آزمایش آنها نداشته است. آنها اغلب خود را در موقعیت های کاملاً جدید و غیرمنتظره نشان می دهند.

طبق نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا، همه ما استعدادهای رفتاری ذاتی خاصی داریم، اما تثبیت هر توانایی به شدت توسط محرک های مثبت یا منفی که از محیط دریافت می کنیم شکل می گیرد.

در یک محیط کاری، این بدان معنی است که همه افراد مهارت های اجتماعی اولیه متفاوتی را نشان می دهند، اما، مگر اینکه این رفتارها توسط محیط شناسایی، بازخورد و تقویت شوند، تثبیت و رسیدن به حداکثر پتانسیل برای آنها دشوار خواهد بود.

به همین دلیل، قلمرو استعدادهای بالقوه یکی از پر بارترین ویژگی برای سازمان هایی است که می خواهند رشد داخلی همکاران خود را ارتقا دهند. بنابراین، مهم است که تصمیم گیرندگان بدانند که چگونه رایج ترین نشانه های مهارت های اجتماعی را در موقعیت های روزمره زندگی کاری شناسایی کنند.

در زیر، 10 نمونه از متداول ترین مهارت های اجتماعی، و همچنین راه های دیگری که در بُعد بالقوه خود را نشان می دهند، به شما ارائه می دهیم. به عبارت دیگر، چگونه می توان آنها را در زمانی که چندان واضح نیستند تشخیص داد، تا در هنگام ارتقا یا تغییر حوزه یک همکار تصمیمات بهتری اتخاذ کرد.

این توانایی انعطاف پذیری در موقعیت هایی است که به طور غیر منتظره تغییر می کنند، بدون اینکه اجازه دهیم مقاومت روانی در برابر تغییر یا استرس مانع بهره وری شود. به عنوان مثال، یک کارمند سازگار بیشتر به دانستن نیازها و ویژگی های موقعیت جدید علاقه نشان می دهد تا شکایت از اینکه دچار تغییر ناگهانی شده است.

توانایی انطباق برای انواع پروژه ها در محیط های VUCA (Volatility Uncertainty Complexity Ambiguity) که به معنای (نوسان، نامشخص، پیچیده و مبهم) بسیار مطلوب است.

کار تیمی به معنای همکاری و هماهنگی اعضای یک گروه با هدف دستیابی به یک هدف مشترک است. در کار تیمی، اعضا با همکاری و تعامل موثر، منابع، تجربیات و تخصص‌های خود را در اختیار گروه قرار می‌دهند تا به صورت مشترک برای حل مسائل و انجام وظایف کاری همکاری کنند.

توانایی همکاری در هم فکری و اشتراک تخصص و دانش های خود با افراد دیگر، درک اینکه چگونه کار ما بر کار دیگران تأثیر می گذارد.

مثلاً کارمندی که بدش نمی‌آید تلاش کند تا بقیه همکارانش سریع‌تر حرکت کنند و نحوه تفویض اختیار را بلد است و به دلیل اعتماد نکردن به توانایی‌های همکارانش اجازه تأخیر در کار را نمی‌دهد.

پروفایل های پرسنلی که با این توانایی در شرایطی که عملکرد کلی یک تیم مهم تر از نتایج فردی است، بسیار بهتر توسعه می یابند.

مهارت فن بیان به معنای توانایی انتقال پیامی است که تأثیر دلخواه را بر مخاطب ایجاد می کند.

به عنوان مثال، یک رهبر تیم که بر خلاف دیگران، قادر بود تغییرات عمیق در ساختار سازمانی را بدون ایجاد مقاومت یا عدم اطمینان معکوس به کارکنان خود منتقل کند.

آزمون دهید: تست کنترل خشم

توانایی برقراری ارتباط به ویژه در زمینه هایی مانند خدمات مشتری، بازاریابی و مدیریت منابع انسانی ارزشمند است.

انتقال کافی یک پیام یک موضوع مهم است و یک موضوع مهم دیگر این است که پیامی را که دیگران به ما منتقل می کنند به درستی تفسیر کنیم، نه تنها کلمات آنها، بلکه زبان غیر کلامی و زمینه ارتباط را نیز در نظر بگیریم.

آزمون دهید: تست طرحواره یانگ

به عنوان مثال، یک همکار که در درک کردن " خواسته های واقعی مشتریان عصبانی بسیار خوب است ، گوش دادن فعال را نشان می دهد.

توانایی گوش دادن فعال در تمام موقعیت های تعارض بین فردی، منافع متضاد یا اختلاف نظر ضروری است.

مذاکره یک مهارت پویا و سطح بالا است که تا حد زیادی به ارتباط قاطعانه و گوش دادن فعال بستگی دارد.

به عنوان مثال، یک مدیر خدماتی که نه تنها آزار واقعی یک مشتری را در پس ادعای ظاهرا نامتناسب شناسایی می کند، بلکه می تواند بهترین راه حل های منطبق با نیازهای شرکت و کاربر را ارائه دهد و این شانس (قبول کنید و راضی باشید ) را برای مشتری افزایش می دهد.

مذاکره یک مهارت اساسی در تجارت است و قرار دادن بهترین مذاکره کنندگان ما در موقعیت های رشد استراتژیک و مدیریت بحران، در مقابل مهم ترین افراد علاقه مند (سرمایه گذاران، مشتریان بالقوه، دولت، موسسات و غیره) سودمند است.

رهبری توانایی تأثیرگذاری بر دیگران و برانگیختن آنها برای اتخاذ مسیرهای خاص است. به طور معمول، رهبران بالقوه، آن دسته از افراد کاریزماتیک هستند که اعتماد اکثریت همتایان خود را به دست آورده اند.

می‌توانید نشانه‌های رهبری را در کارمندی که موفق به سازماندهی و اجرای برنامه‌های غیررسمی که شامل همسالان خود است، شناسایی کنید . به عنوان مثال، یک استراتژی تیمی برای اینکه کار را زودتر تمام کنید و مجبور نباشید آخر هفته به سرکار بروید.

یا شاید این همان شخصی است که دیگران همیشه برای حل شبهات به او نزدیک می شوند و از او مشاوره می خواهند.

ناگفته نماند که رهبری مهم ترین مهارت در مدیریت تیم های با عملکرد بالا است.

آزمون دهید: تست اوکانر

داشتن ابتکار به این معنی است که ما انتظار نداریم دستورالعمل های خاصی را برای شروع پیشبرد کار خود یا اجرای روش های کارآمدتر دریافت کنیم.

به عنوان مثال، یک کارمند با ابتکار کسی است که به مدیر مراجعه می کند تا سیستم جذب سریع تری را پیشنهاد کند ، یا به خطر بالقوه ای اشاره کند که باید از آن اجتناب کرد، حتی اگر این مسئولیت کاملاً بر عهده او نباشد.

ابتکار عمل در تمام زمینه‌های متمرکز بر نوآوری، به عنوان مثال جستجوی بازارهای جدید، بهینه‌سازی یا توسعه محصولات و خدمات، کاملاً ضروری است.

مدیریت یک بحران به معنای آرام ماندن و توانایی تصمیم گیری درست زمانی است که اوضاع به خوبی پیش نمی رود. این نوع مدیریت کمی متفاوت از رهبری سنتی است، زیرا تمایل کمتری به خودانگیختگی و کاریزما دارد و بیشتر به پیش بینی ریسک و پایبندی به فرآیندها مربوط می شود.

آزمون دهید: تست عشق

شما می توانید این توانایی را در آن دسته از همکارانی که موفق به تصور و پیش بینی رخدادها و موفقیت های شرکت هستند و باعث جلوگیری از مشکلات بزرگ در مواجهه با مشکلات روزمره می شوند، شناسایی کنید.

به عنوان مثال، کارمندی که به جای وحشت در هنگام زلزله، موفق می شود همکارانش را سازماندهی کند تا ساختمان را به ترتیب تخلیه کنند .

مهارت مدیریت بحران در پروژه های مرتبط با آینده شرکت، پیشگیری و حل مشکلات غیرمنتظره بسیار ارزشمند است.

خودمختاری به عنوان یک مهارت نرم در زمینه کاری در نظر گرفته می شود، زیرا بسیار الهام بخش است و نمونه واضحی از نوع خود مدیریتی مورد انتظار از سایر کارمندان را ارائه می دهد.

یک همکار مستقل کسی است که به خود اعتماد دارد و برای شناسایی و اصلاح حوزه‌های فرصت‌هایش نیازی به انتظار بازخورد ندارد و برای انجام به موقع تمام کارهایش به مدیریت خرد یا تحت فشار قرار گرفتن توسط رئیس وابسته نیست .

خودمختاری یک مهارت نرم کلیدی در موقعیت‌هایی است که در یک پویایی سلسله مراتبی دقیق وارد نمی‌شوند، برای مثال بخش‌ها یا پروژه‌های یک فرد واحد یا در آن رهبر خاصی برای هدایت دیگران وجود ندارد.

فروتنی این اعتقاد سالم است که صرف نظر از دستاوردها یا موقعیتی که داریم، ما هیچ وقت کامل، خطاناپذیر یا بهتر از دیگران نیستیم.

فقدان فروتنی اغلب افراد در پست های مدیریتی یا اجرایی را به سمت اشتباهاتی سوق می دهد که برای شرکت هزینه گزافی دارد. به همین دلیل مهم است که مطمئن شوید همراه با رهبری، توانایی فروتنی نیز وجود دارد.

وقتی متوجه می‌شوید که آنها هرگز با سایر کارمندان در پست‌های پایین‌تر تفاوتی قائل نمی شوند و همیشه پذیرای پیشنهادات هستند و زمانی که به یک منطقه از فرصت اشاره می‌شود عصبانی نمی‌شوند، می‌توانید این ویژگی را در یک همکار شناسایی کنید. آنها از فرصت یادگیری و بهتر شدن استقبال و قدردانی می کنند .

شناسایی مهارت های نرم در زمینه استعدادهای بالقوه راهی عالی برای تصمیم گیری بهتر و قرار دادن همکاران خود در موقعیت هایی است که می توانند عملکرد و رشد بهتری داشته باشند.

لینک کوتاه

دیدگاه‌ها

ثبت دیدگاه ‌شما

نام شما*

دیدگاه ‌شما*

امتیاز خود را وارد کنید

این تست را به کاربر های دیگر

این تست را به کاربر های دیگر