z
جشنواره جشنواره
پشتیبانی تست‌شو
چرا سازمان ها به تست MBTI روی می آورند

چرا سازمان ها به تست MBTI روی می آورند؟

با استفاده از آزمون های شخصیت شناسی، ویژگی ها و نقش های کارکنان خود را در سازمان خود بهتر درک کنیدو با ارزیابی ها و سوالات برای شناسایی نقاط قوت و ضعف بالقوه هر یک از کارکنان شما استفاده می کنند.

تستشو  

تست خودشناسی در استخدام شغلی

تست های خودشناسی که انواع آن در سایت تستشو موجود می باشد کاربرد بسیاری دارند. آنها معمولاً برای ارزیابی کارجویان برای استخدام شغل های مختلف به منظور یافتن بهترین سمت مناسب برای هر فرصت استفاده می شوند.

ارزیابی، مصاحبه و استخدام متقاضیان می تواند فرآیندی دشوار و نیازمند منابع باشد. سازمان ها به اطلاعات کمی در مورد کارجویان دسترسی دارند و شناختن آنها در زمان اندکی که در مصاحبه ها صرف می شود بسیار دشوار است.

تیم های منابع انسانی همچنین می توانند کاندیداهای مختلف را مورد مطالعه قرار دهند تا به آنها پیشنهادی ارائه دهند که با نقاط قوت فردی آنها مطابقت داشته باشد و در نتیجه تیم های موثری ایجاد کنند.

به عنوان یک کارفرما، می توانید با استفاده از آزمون های شخصیت شناسی، ویژگی ها و نقش های کارکنان خود را در سازمان خود بهتر درک کنید. تست های شخصیت از ارزیابی ها و سوالات برای شناسایی نقاط قوت و ضعف بالقوه هر یک از کارکنان شما استفاده می کنند. با این اطلاعات، می توانید به شکل دادن نقش کارمند خود در پروژه ها و تیم ها کمک کنید تا با این نقاط قوت و ضعف مطابقت داشته باشد.

این آزمایش ها همچنین نشان می دهد که چه کسانی در تیم شما می توانند به خوبی با یکدیگر کار کنند و چه کسانی به تنهایی بهتر کار می کنند. اجازه دادن به هر یک از کارکنان برای کار به روشی که برای آنها مناسب است می تواند کیفیت و کمیت کار را بهبود بخشد.

هر گونه اطلاعات اضافی در مورد کارمندان بالقوه می تواند به فرآیند تصمیم گیری کمک کند. به همین دلیل سازمان ها به آزمون های شخصیت شناسی متوسل می شوند.

آزمون دهید: تست عشق

تست مایرز بریگز (MBTI)

ارزیابی شاخص نوع Myers-Briggs (MBTI) از معروف ترین و شناخته شده ترین این تست ها است. امروزه این تست شخصیت شناسی توسط بیش از 2.5 میلیون نفر در سال انجام می شود. این تست یک پرسشنامه درون نگر است که به نشان دادن ترجیحات روانشناختی مختلف هم برای ادراک و هم در تصمیم گیری کمک می کند.

این تست توسط کاترین کوک بریگز و دخترش ایزابل بریگز مایرز ساخته شده است. این نظریه مبتنی بر نظریه مفهومی ارائه شده توسط کارل یونگ است که توضیح می دهد که انسان ها جهان را با استفاده از چهار کارکرد روانشناختی اصلی تجربه می کنند: احساس، شهود، حس و تفکر، و اینکه یکی از این چهار کارکرد بیشتر اوقات برای فرد غالب است.

تئوری پشت این آزمون این است که همه رفتارهای به ظاهر تصادفی و غیرقابل پیش بینی ما در واقع الگوهای ثابتی هستند. ارزیابی گرایش‌ها را در حوزه‌ها تعیین می‌کند:

  • برون‌گرایی (E) یا درون‌گرایی (I
  • حس (S) یا شهود (N
  • تفکر (T) یا احساس (F)
  • و ارزیابی (J) یا ادراک (P).

تست MBTI برخی از این تفاوت‌های روان‌شناختی را به چهار جفت متضاد یا «دوگانگی» طبقه‌بندی می‌کند که منجر به 16 تیپ رفتار روان‌شناختی ممکن می‌شود.

هیچ یک از این انواع «بهتر» یا «بدتر» نیستند. با این حال، بریگز و مایرز این نظریه را مطرح کردند که افراد ذاتاً ترکیبی کلی از تفاوت‌های رفتاری را ترجیح می‌دهند. همانطور که نوشتن با دست چپ برای یک راست دست دشوار است، افراد تمایل دارند استفاده از ترجیحات روانی مخالف خود را دشوارتر کنند، اگرچه ممکن است با دست راست مهارت بیشتری داشته باشند (و بنابراین از نظر رفتاری انعطاف پذیرتر شوند)

به 16 تیپ معمولاً با یک مخفف چهار حرفی اشاره می شود: حروف اولیه هر یک از چهار نوع ترجیحی شما (به جز در مورد Intuition که از مخفف "N" برای متمایز کردن آن از Introversion استفاده می کند). مثلا:

  • ESTJ: برونگرایی (E)، حس کردن (S)، تفکر (T)، قضاوت (J)
  • INFP: درونگرایی (I)، شهود (N)، احساس (F)، ادراک (P)

نتایج به شما چه می گوید؟ به گفته بنیاد Myers-Briggs، این تست به مردم کمک می کند تا نقاط قوت خود را بهتر درک کنند.

این موضوع می تواند عملکرد و پیشرفت حرفه ای را در محل کار بهبود بخشد. همچنین می تواند به مردم کمک کند تا دیگران را درک کنند.

می توان از آن برای درک و تقویت بسیاری از زمینه های زندگی استفاده کرد: روابط، شغل، تحصیلات، معنویت، محل کار و مشاوره.

آزمون دهید: تست استعداد یابی تحصیلی

فواید تست شخصیت شناسی MBTI در استخدام

تست MBTI در فرآیند استخدام شغلی فواید بسیاری دارد و برخی از فواید آن در این زمینه عبارتند از:

۱- ارزیابی مهارت‌های فردی: تست MBTI به کارفرما کمک می‌کند تا بهتر بفهمد که آیا فرد برای شغل مورد نظر مهارت‌های لازم را دارد یا خیر. به عنوان مثال، آیا فرد خلاقیت کافی برای موفقیت در یک شغل خلاقانه دارد یا خیر؟

۲- تطابق با سازمان: از آنجایی که MBTI برای شناسایی نوع شخصیت فرد استفاده می‌شود، می‌تواند به کارفرما در تطابق فرد با فرهنگ و محیط کاری سازمان کمک کند. به عنوان مثال، یک شرکت دارای فرهنگ کاری خلاق و پویا ممکن است به دنبال کارمندانی با شخصیت‌های خلاق و بازتر باشد.

۳- تیم‌سازی: با استفاده از تست MBTI، می‌توان اعضای مناسبی برای تشکیل یک تیم کاری با یکدیگر پیدا کرد. این امر به ارتقای کارآیی و هماهنگی در کار تیمی کمک می‌کند.

۴- پیش‌بینی عملکرد: ممکن است تست MBTI بتواند به کارفرما کمک کند تا عملکرد فرد را در شغل مورد نظر پیش‌بینی کند. به عنوان مثال، آیا فرد به دلیل شخصیت خود می‌تواند در شغلی که نیاز به حل مسائل دارد عملکرد خوبی داشته باشد یا خیر؟

مطلب پیشنهادی: تست هوش هیجانی

کلام آخر

با این حال، باید توجه داشت که MBTI تنها یکی از ابزارهایی است که می‌تواند در فرآیند استخدام شغلی مورد استفاده قرار بگیرد و باید با سایر روش‌ها و ابزارهای ارزیابی شغلی که برای استخدام استفاده می‌شود ترکیب شود تا یک تصمیم خوب در این زمینه گرفته شود.

همچنین باید توجه داشت که MBTI نمی‌تواند تمام جوانب شخصیت فرد را پوشش دهد و نباید به عنوان تنها معیار برای انتخاب فرد در استخدام استفاده شود.

آزمون دهید: تست آنالیز سازمانی

در نهایت، برای استفاده بهینه از تست MBTI در فرآیند استخدام، بهتر است توسط افراد متخصص و ماهر در این زمینه انجام شود و نتایج آن به دقت و با توجه به شرایط مورد نیاز بررسی شود.

منبع

لینک کوتاه

دیدگاه‌ها

ثبت دیدگاه ‌شما

نام شما*

دیدگاه ‌شما*

امتیاز خود را وارد کنید

این تست را به کاربر های دیگر

این تست را به کاربر های دیگر