پشتیبانی تست‌شو
13 نکته برای تقویت روابط خانوادگی

13 نکته برای تقویت روابط خانوادگی

روابط خانوادگی، یکی از مهمترین و مقدس‌ترین ارتباطات در زندگی افراد است. خانواده، جایی است که اعضا به هم نزدیکتر می‌شوند و با یکدیگر ارتباطات قوی‌تری دارند. در یک خانواده قوی، اعضا به یکدیگر به عنوان دوست و همراه اعتماد کرده و با هم احساسات، تجارب و خاطرات خود را به اشتراک می‌گذارند.

تست‌شو  

17

امیدها، رویاها و انتظارات شما از زندگی خانوادگی چیست؟ به طور کلی در مورد خانواده‌ها چه اعتقادی دارید؟ نقاط قوت خانواده شما چیست؟ هر چند وقت یکبار آنها را شناسایی می‌کنید؟

امیدواریم که شاخص‌های زیر از استحکام خانواده به عنوان «باید» در نظر گرفته نشوند و به عنوان مجموعه‌ای از قوانینی که باید رعایت شوند یا به عنوان چک لیستی که بر اساس آن خانواده خود یا سایر خانواده‌ها را درجه‌بندی می‌کنید. در عوض، ابزاری برای کمک به بحث و تعامل خانوادگی و ابزارهایی برای یادگیری بیشتر در مورد خانواده شما هستند.

فهرست مطالب:

  1. همه خانواده‌ها می‌توانند قوی و سالم باشند.
  2. خانواده‌های سالم «وقت اول» را با هم می گذرانند.
  3. خانواده‌های قوی با سایر خانواده‌ها و افراد ارتباط برقرار می‌کنند.
  4. خانواده‌های قوی برای تغییر برنامه‌ریزی می‌کنند.
  5. در خانواده‌های سالم، اعضا متعهد هستند.
  6. خانواده‌های سالم مسئولیت مشترک دارند.
  7. خانواده‌های قوی ارزش‌ها و باورهای مشترکی دارند.
  8. خانواده‌های قوی، تعارضات و اختلافات را به طور سازنده مدیریت می‌کنند.
  9. خانواده‌های سالم تعادل خانه، کار و فعالیت‌های بیرونی را برقرار می‌کنند.
  10. در خانواده‌های قوی، اعضا نسبت به یکدیگر قدردانی می‌کنند.
  11. در خانواده‌های سالم ارتباط موثر وجود دارد.
  12. خانواده‌های سالم تشخیص می دهند که ارتباط مؤثر مستلزم گوش دادن مؤثر است.
  13. خلاصه

تاریخ انتشار: خرداد 1402

روابط خانوادگی، یکی از مهمترین و مقدس‌ترین ارتباطات در زندگی افراد است. خانواده، جایی است که اعضا به هم نزدیکتر می‌شوند و با یکدیگر ارتباطات قوی‌تری دارند. در یک خانواده قوی، اعضا به یکدیگر به عنوان دوست و همراه اعتماد کرده و با هم احساسات، تجارب و خاطرات خود را به اشتراک می‌گذارند.

در یک خانواده قوی، اعضا به هم کمک می‌کنند و در زمان‌های دشوار و بحرانی هم‌بستگی و همدلی به نمایش می‌گذارند. این ارتباطات محکم و پایدار، به اعضای خانواده احساس امنیت و ثبات می‌دهد و به آنها انرژی و آرامش می‌بخشد.

روابط خانوادگی همچنین به اعضای خانواده کمک می‌کند تا به همدیگر احترام بگذارند و با یکدیگر به شیوه‌های مختلفی برخورد کنند. همچنین، این روابط، به اعضای خانواده کمک می‌کند تا به مسائل خانوادگی با هم فکر کنند و به دنبال راه‌حل‌های مشترک بگردند.

از آنجایی که هر خانواده به شکل خاص خودش، یک جامعه کوچک است، بهترین راه برای تحکیم روابط خانوادگی، بهبود ارتباطات و تعاملات بین اعضا و ایجاد فرصت‌های بیشتری برای با هم بودن است. در نتیجه، رعایت تعهدات خانوادگی، به اشتراک گذاری احساسات، تجربه تعامل با یکدیگر و حمایت از یکدیگر، به تحکیم روابط خانوادگی کمک می‌کند و باعث ایجاد خانواده‌ای قوی، پایدار و موفق می‌شود. در این مقاله از تست‌شو به بررسی یکی از مهمترین تست سازگاری زوجین میپردازیم به نام آزمون مقیاس انسجام خانواده.

1. همه خانواده‌ها می‌توانند قوی و سالم باشند.

از قدیم، تعریف خانواده «ایده‌آل» معمولا متشکل از یک پدر شاغل، یک مادر اهل خانه و حداقل دو فرزند بود. اکثر آنها هنوز تصویر خانواده "ایده آل" را مانند خانواده‌هایی که در دهه 50 یا 60 وجود داشت، دارند. امروزه تعداد خانواده‌های تک والد، دو کارگر، ناتنی و بدون فرزند بیشتر شده است. چیزی که یک خانواده را قوی می‌کند به این بستگی ندارد که چه کسی خانواده را تشکیل می‌دهد، بلکه به این بستگی دارد که آنها چقدر با هم برای انجام وظایف ضروری، مانند برآوردن نیازهای هر یک از اعضا، آموزش به فرزندان از آنها انتظار می‌رود و نحوه انجام وظایف مورد نیاز، حفظ خانواده، همکاری می‌کنند.

2. خانواده‌های سالم «بیشترین وقت» را با هم می گذرانند.

خانواده‌های سالم وقت و زمان اصلی خود را صرف باهم بودن و در کنار هم بودن، می‌کنند. خانواده‌ها با گذراندن اوقات خوش و مثبت با هم، ذخیره‌ای از احساسات خوب را ایجاد می‌کنند. وقتی مشکل پیش می‌آید باید با خانواده در میان گذاشته شود و حل شود و همیشه جلسات خانوادگی در این خصوص دارند. اگر مشکلات با لذت‌های مشترک متعادل نشوند، به مرور زمان، افراد ممکن است زندگی خانوادگی را با چیزهای ناخوشایند و نه خوشایند مرتبط کنند. اگر چنانچه این وقت و زمان رنگ و لعاب کمتری در زندگی شما پیدا کند، ممکن شما ممکن بخواهید برخی از کارهای دیگر را از لیست خود حذف کرده و بیشتر وقت خود را صرف موارد زیر کنید:

  • صحبت با یکدیگر
  • برنامه‌ریزی با یکدیگر
  • کار با یکدیگر
  • بازی با یکدیگر
  • با هم خندیدن

3. خانواده‌های قوی با سایر خانواده‌ها و افراد ارتباط برقرار می‌کنند.

خانواده‌های پر جمعیت شامل (پدربزرگ و مادربزرگ و سایر بستگان) یک منبع قابل توجه از حمایت برای بیشتر خانواده‌ها است. خانواده‌های پر تعداد نه تنها در زمان بحران کمک می‌کنند، بلکه به عنوان یک منبع همراهی مداوم نیز بسیار مفید هستند. ما به عنوان بزرگسالان و به ویژه فرزندانمان، نیاز به فرصت‌های تعامل با بزرگسالان و کودکان خارج از خانواده داریم، با کسانی که با آنها سرگرمی داشته باشیم و از آنها چیزها یاد بگیریم. ساختن و حفظ روابط حمایتی بین اعضای خانواده و افراد در جامعه برای شما و فرزندانتان مهم است.

آزمون دهید: تست کنترل خشم

4. خانواده‌های قوی برای تغییر برنامه‌ریزی می‌کنند.

خانواده نباید منتظر رخ دادن اتفاقات باشد، آنها می‌توانند اتفاقات را ایجاد کنند. برخی از شرایط خارج از کنترل ما هستند مانند تغییرات آب و هوایی، اتفاقات ناگوار، بیماری‌ها. یادگیری عوامل کنترل پذیری یا عدم کنترل این اتفاقات، برای بهبود کیفیت زندگی خانواده‌ها بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال، تمام خانواده‌ها دارای یک مجموعه قوانینی هستند که کنترل آن توسط کدام عضو از خانواده هست. مثلا چه کسی مراقب بچه‌هاست، چگونه تصمیمات گرفته می‌شود، چه موضوعاتی برای بحث مناسب هستند و چگونه اختلاف نظرها رفع می‌شود. در مواجهه با تغییر، یک خانواده سالم باید انعطاف‌پذیر و قابل تطبیق با تغییرات باشد.

5. در خانواده‌های سالم، اعضا متعهد هستند.

آیا به خانواده خود افتخار می کنید؟ یکی دیگر از شاخص‌های یک خانواده قوی این است که اعضا به داشتن عضویت در خانواده افتخار می‌کنند. آنها به یکدیگر و خانواده به عنوان یک عضوی از خانواده می‌نگرند و همین امر باعث ایجاد و تقویت حس تعهد می‌شود. اعضای خانواده یکدیگر را دوستانی می‌دانند که می‌توانند با آنها صحبت کنند و خوش بگذرانند. آن‌ها می‌دانند که کار کردن با هم به‌عنوان یک خانواده همیشه آسان نیست، چرا که تضاد وجود دارد و همه چیز عالی پیش نمی‌رود. اما برای لذت‌بخش‌تر کردن و رضایت‌بخش‌تر کردن زندگی خانوادگی تلاش می‌کنند. با وجود اینکه آنها به اندازه سایر خانواده‌ها مشغول هستند، اما مطمئن می شوند که برای کشف ویژگی‌ها‌ و توانایی‌های هر یک از اعضا و ایجاد روابط بین اعضا، زمانی را با هم می گذرانند.

آزمون دهید: تست افسردگی

6. خانواده‌های سالم مسئولیت مشترک دارند

مهم این است که همه اعضای خانواده در تصمیم گیری مشارکت داشته باشند. به کودکان باید فرصت‌هایی داده شود تا تصمیم بگیرند (در محدوده توانایی خود)، مشارکت در تصمیم‌گیری خانواده و مشاهده روند تصمیم‌گیری و نتایج والدین خود داشته باشند. به طور معمول، مشارکت در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری، تعهد به برنامه یا هدف و همکاری در اجرای آن را به همراه دارد. برای مثال، در صورتی که کودکان در انتخاب این کارها به آنها حق انتخاب داده باشند، احتمال بیشتری دارد که کارهای خانه را انجام دهند. هر یک از اعضای خانواده باید این اجازه را داشته باشد که نظرات خود را بیان کند، ایده بسازد و پیشنهاد دهد. خانواده هنوز به یک رهبر نیاز دارد، اما هیچ فردی نیازی به رهبری ندارد. تلاش برای «رئیس» بودن به یک کار غیرممکن و خسته کننده تبدیل می‌شود.

7. خانواده‌های قوی ارزش‌ها و باورهای مشترکی دارند.

در زندگی خانوادگی برای اعضای خانواده اعتقاد، باور فردی از اهمیت بالایی برخوردار است و احترام متقابل بصورت کامل در خانواده پذیرفته شده است و این به اعضای خانواده اجازه می‌دهد تا صبورتر، بخشنده‌تر، مثبت‌تر و حمایت‌ کننده‌تر نسبت به یکدیگر باشند.

مهم این است که ارزش‌ها و باورهای خانواده در موقعیت‌های روزمره صحبت شود و مورد استفاده قرار گیرد. کودکان در مراحل رشد هر روز با مقادیر کم، ارزش‌، نگرش‌ و باور را یاد می‌گیرند.

  • کودکان را در تصمیم گیری مشارکت دهید. این به آنها اجازه می دهد تا ارزش‌ها را در عمل ببینند.
  • آیین‌ها و سنت‌های خانوادگی را مرور کنید. اینها بیان مهمی از ارزش‌های خانواده و همچنین کمک به انسجام خانواده هستند.

آزمون دهید: تست کلیفتون

8. خانواده‌های قوی، تعارضات و اختلافات را به طور سازنده مدیریت می‌کنند.

همه خانواده‌ها اختلاف نظر دارند و خانواده‌های سالم نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در واقع، در یک خانواده سالم که منحصر به فرد بودن فردی تشویق می‌شود، می‌توان انتظار اختلاف نظر داشت. یکی از جنبه‌های اصلی ساختن یک خانواده سالم، یادگیری برخورد سازنده با تعارض است. وقتی گفتگوها و مشاجره بین اعضا روند پرخاشگری پیدا کرد، وقت آن است که خود را از موقعیت دور کنید. برو و تا ده بشمار یا در کمی قدم بزن. به خودتان زمان بدهید تا حد امکان عینی به وضعیت نگاه کنید. نوشتن نامه‌ای برای شخصی که احساسات خود را در مورد اختلاف نظر بیان می‌کند، ممکن است مفید باشد. گاهی اوقات فقط انجام دادن افکار خود بر روی کاغذ می‌تواند بیان چهره به چهره احساساتتان را برای شما آسان تر کند. و ابراز عشق را فراموش نکنید و متن نامه باید بطوری باشد که مخاطب بدون جبهه گیری به آن بنگرد.

9. خانواده‌های سالم تعادل خانه، کار و فعالیت‌های بیرونی را برقرار می‌کنند.

همه ما سرمان شلوغ است و گاهی احساس می‌کنیم آنقدر کار داریم که همزمان به هزاران جهت مختلف کشیده می‌شویم. وقتی زندگی خیلی شلوغ شد و متوجه شدید که آنقدر که می‌خواهید با خانواده خود وقت نمی‌گذرانید، بنشینید و لیستی از فعالیت‌های مختلفی که اعضای خانواده در آن شرکت دارند تهیه کنید. به طور انتقادی فهرست را مرور کنید. به ناچار، برخی از کارها وجود خواهد داشت که واقعاً نمی خواهید انجام دهید، خوشحالی زیادی ایجاد نمی‌کند، یا اگر واقعاً مهم نیست آنها را از لیست حذف کنید. این کار وقت را برای خانواده آزاد می‌کند، تا حدودی فشار را از بین می‌برد و راه خوبی برای تقویت خانواده است.

بیشتر بخوانید: تفاوت IQ با EQ

10. در خانواده‌های قوی، اعضا نسبت به یکدیگر قدردانی می‌کنند.

هر خانواده از شخصیت‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام نقش مهمی در زندگی خانواده دارند. بنابراین، ضروری است که همه اعضا نسبت به خود و هر یک از اعضای خانواده نگرش مثبت قوی داشته باشند.

احساس ارزشمندی یک عامل مهم در آنچه در «درون» افراد و همچنین در بین مردم اتفاق می‌افتد است. نظام خانواده نیز از این قاعده مستثنی نیست. پذیرفته شدن توسط دیگران به رشد خودپنداره فرد کمک می‌کند و احساس مهم بودن، دوست داشتن و قدردانی را ایجاد می کند. هیچ جایی مهمتر از قدردانی و پذیرفته شدن در خانواده نیست.

هر خانواده باید دستاوردهای فردی هر یک از اعضا را بشناسد. جملات ساده ای مانند "ممنون که به من کمک کردید، کار خوبی کردید!" می‌تواند از تلاش های هر یک از اعضا قدردانی کند. این نوع شناخت به ایجاد یک محیط دلپذیر کمک می کند که در آن احترام متقابل رشد کند. بدون احترام، اعضای خانواده دلیل کمی برای تلاش برای بهبود روابط خود با یکدیگر دارند.

11. در خانواده‌های سالم ارتباط موثر وجود دارد.

ارتباطات بر هر چیزی که در بین مردم می گذرد تأثیر می گذارد. برای برقراری ارتباط مؤثر، خانواده باید از نظر عاطفی و جسمی محیط «ایمن» را فراهم کند. گفتگو در خانواده‌های قوی خودجوش و خاص است.

• سعی کنید زمان بیشتری برای صحبت در مورد مسائل مهم خانواده خود پیدا کنید. تلویزیون را برای یک ساعت یا بیشتر از روی عمد خاموش کنید.

• هنگام سوار شدن در ماشین، هنگام انجام کارهای خانه یا قبل از خواب صحبت کنید.

• در مورد ارتباطات خود صحبت کنید. الگوهای ارتباطی در خانواده ما چگونه است؟ چه مشکلات ارتباطی وجود دارد؟ آیا مردم مایل به ابراز وجود هستند؟ خوب گوش می کنیم؟ چه قوانین خانواده در مورد صحبت کردن و گوش دادن وجود دارد؟

• بازی های گروهی انجام دهید. برای مثال بازی مافیا که در بین خانواده‌های ایرانی معروف شده نیز می‌تواند بیشتر باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس شود و شجاعت افراد خانواده به ویژه نوجوانان در مواجه با سخنرانی و اثبات دلایل بصورت منطقی را تقویت خواهد کرد. بازی‌های گروهی مختلفی مانند شطرنج، منچ، یا هربازی که بصورت ارتباطی و دور از فضای مجازی باشد، باعث تقویت ارتباط اعضای خانواده خواهد شد.

12. خانواده‌های سالم تشخیص می دهند که ارتباط مؤثر مستلزم گوش دادن مؤثر است.

شاید مهمترین مهارت ارتباطی گوش دادن باشد. با این حال، به دلایل مختلف، بسیاری از ما به خوبی گوش نمی دهیم. ما یا خیلی شلوغ هستیم یا اجازه می‌دهیم پیش داوری‌هایمان دریافت ما را مخدوش کند. به یاد داشته باشید، وقتی گوش می دهیم، همیشه آنچه گفته شده را تفسیر می کنیم. از آنجایی که تفسیر ما بر اساس ارزش‌ها، باورها و تجربیات ما است، ممکن است نادرست باشد. بررسی تفسیر خود با گوینده، «دریافت بازخورد»، قبل از پاسخ دادن یا اقدام، راه خوبی برای کاهش تعبیر نادرست است.

• علاقه مند باشید، با حساسیت گوش دهید و برای معانی، مراقب احساسات باشید.

• به دنبال ایده یا موضوع اصلی باشید، فعالانه گوش دهید و بازخورد دریافت کنید.

• آگاه باشید که چگونه احساسات و باورهای شما چیزی را که می شنوید فیلتر و حتی تحریف می کند.

• زبان غیر کلامی و همچنین کلامی را بخوانید.

مقالات پیشنهادی:

  • رایج ترین سوالات مشاوره ازدواج
  • تو کارت موفقی؛ اما تو روابط شکست میخوری؟
  • بهترین ازدواج؛ کدام ازدواج است؟
  • دلایل وابستگی به خانواده بعد از ازدواج

13. خلاصه

واقع بین باشید، موقعیت خانواده خود را بپذیرید، نقاط قوت آن را کشف کنید.

  • روابط والدین و فرزند را تقویت کنید. کودکان می‌توانند یاد بگیرند که به خود احترام بگذارند و تفاوت‌ها را بپذیرند اگر والدینی داشته باشند که مایل به کمک به آنها باشد.
  • مهارت‌های مدیریتی را بیاموزید. استفاده بهینه از زمان شامل افزایش مدیریت زمان و مهارت‌های سازمانی و همچنین یادگیری واگذاری مسئولیت به دیگران است.
  • با دیگران ارتباط برقرار کنید تا یک پایگاه حمایتی برای خود بسازید و الگوهای متنوعی برای فرزندان خود ارائه دهید.
  • خانواده‌های قوی فقط اتفاق نمی افتد. آنها در طول زمان از بسیاری از قطعات کوچک ساخته شده اند. بیشتر اینها اتفاقات ساده روزمره هستند، چیزهایی که ما در خانواده خود با یکدیگر به اشتراک می گذاریم.

آزمون دهید: تست MBTI رایگان

اصولاً، روابط خانوادگی برای رشد و توسعه فردی و اجتماعی بسیار اساسی هستند و این 13 نکته مهم می‌تواند در بهبود روابط خانوادگی کمک کند. از جمله این نکات می‌توان به تعیین مرزهای شخصی، گسترش فضای احترام و فراگیری مهارت‌های ارتباطی اشاره کرد. در این راستا، ارائه بازخورد سازنده و پرورش احساسات مثبت نیز می‌تواند نقش مهمی در افزایش اعتماد و همبستگی خانوادگی داشته باشد. همچنین، انجام فعالیت‌های مشترک و سرگرمی‌های خانوادگی، تبادل نظر و بررسی مسائل خانوادگی و احترام به نظرات و ایده‌های دیگران نیز می‌توانند در ایجاد روابط سالم خانوادگی مؤثر باشند. به هر حال، آگاهی از این نکات و تلاش برای پیاده‌سازی آنها می‌تواند در بهبود روابط خانوادگی کمک کند و به فردی تأثیرگذار در جامعه تبدیل شود.

دیدگاه‌ها

ثبت دیدگاه ‌شما

نام شما*

دیدگاه ‌شما*

امتیاز خود را وارد کنید

این تست را به کاربر های دیگر

این تست را به کاربر های دیگر