z
جشنواره جشنواره
پشتیبانی تست‌شو
استفاده از تست های شخصیت شناسی در انتخاب شغل

استفاده از تست های شخصیت شناسی در انتخاب شغل

برخی از بهترین تست های شخصیت شناسی و خودشناسی در انتخاب شغل شامل تست MBTI، تست دیسک، تست هوش هیجانی، تست انیاگرام و  ...  می باشد - ارائه شده در تستشو

تستشو  

به احتمال زیاد تا به حال شنیده اید که افراد بسته به شرایط محیط، رفتارهای خود را تغییر می دهند.

این موضوع به دلیل شخصیت دوم آنها بوده که نوعی راهنمایی برای تفکر، عمل و درک واقعیت است.

 کسانی هستند که از رفتارهای متفاوتی در محیط های متفاوت از خود نشان می دهند و هرگز نظر خود را تغییر نمی دهند، در حالی که کسانی که شاید شخصیت مشخصی ندارند، نسبت به تغییر عقیده حساس تر خواهند بود. همانطور که می بینید، تجزیه و تحلیل آن تا حدودی دشوار است، اما چندین تست شخصیت وجود دارد که به نوبه خود به ما کمک می کند تا پرسنل شرکت ها را انتخاب کنیم یا بدانیم چگونه ارتباط با دیگران را بهبود بخشیم.

 

 

تست های شخصیت شناسی از بهترین ابزار ارزیابی روانشناختی است که می توان شخصیت افراد حرفه ای را با تمرکز بر حوزه انتخاب، توسعه یا گرایش اندازه گیری و ارزیابی کرد.

تست‌های خود شناسی ویژگی‌ها یا خصوصیات ذاتی افراد را بدون توجه به زمینه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، اندازه‌گیری می‌کنند. این تست ها  به دلیل اعتبار و ارزش بالایی دارند موجب می شود با انجام دادن این آزمون ها و دریافت نتیجه آن ها افراد را در فرآیندهای انتخاب شغل مناسب آنها توصیه کرده و بسیار مفید هستند.

این تست ها به شما در فرآیند موقعیت شغلی مورد درخواست، تیم کاری که قرار است برای آن کار کنید و سازمان یا شرکتی که قرار است به آن بپیوندید کمک خواهد کرد.

برای انتخاب بهتر شغل متناسب با ویژگی های شخصیتی افراد، ما در این مقاله که توسط تیم فنی تستشو تهیه گردیده است در نظر داریم انواع تست های شخصیت شناسی را که در انتخاب شغل مناسب بوده و موارد زیر را بررسی خواهیم کرد:

  • انواع تست های شخصیت شناسی
  • تست های شخصیت شناسی چیست و چه چیزی را ارزیابی می کنند؟
  • مزایای استفاده از تست شخصیت شناسی برای استخدام
  • هنگام استفاده از تست شخصیت شناسی برای استخدام از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

 انواع تست های شخصیت شناسی در انتخاب شغل

برخی از بهترین تست های شخصیت شناسی و خودشناسی در انتخاب شغل شامل تست MBTI، تست دیسک، تست هوش هیجانی، تست انیاگرام و ... می باشد. در ادامه به توضیح مختصر در رابطه با هر کدام از آنها می پردازیم.

تست شخصیت شناسی MBTI

 

 

MBTI مخفف عبارت Myers-Briggs Type Indicator است، ابزاری که برای ارزیابی شخصیت بر اساس پاسخ‌های ما درباره احساس یا رفتار ما در موقعیت‌های خاص طراحی شده است.

این آزمون توسط بسیاری از کارفرمایان و مدیرهای منابع انسانی برای ارزیابی توانایی ها و استعدادهای افراد برای موقعیت شغلی مورد نظر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد  و از معروف ترین و پرکاربردترین تست های شخصیت شناسی در حوزه استخدام و انتخاب شغلی می باشد.

روانشناسی مدرن این نیاز را درک کرده و به اصطلاح تست های شخصیتی را توسعه داده است. تست شخصیت MBTI یکی از این انواع است و در زمینه های مختلف از جمله استخدام و انتخاب شغل بسیار محبوب شده است.

هدف از آزمون MBTI افزایش اعتماد به نفس فردی است که پرسشنامه را تکمیل می کند و راهنمایی های احتمالی را برای مثال در مورد انتخاب شغل یا سازگاری با دیگران ارائه می دهد. بنابراین، از این آزمون برای جهت‌گیری شغلی نیز استفاده می‌شود و به شناسایی مشارکت‌هایی که هر داوطلب ممکن است داشته باشد و اینکه آیا واقعاً با الزامات انگیزشی یا استعداد یک موقعیت خاص سازگار است یا خیر، کمک می‌کند.

آزمون MBTI با پاسخ به پرسشنامه ای که معمولاً شامل 60 تا 90 سؤال است تکمیل می شود. هر سوال دو پاسخ احتمالی دارد. بر اساس تعداد پاسخ ها، افراد می توانند یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی را شناسایی کنند. در اینجا هیچ پاسخ اشتباهی وجود ندارد و شخصیت ها بهتر یا بدتر از دیگران نیستند، آنها صرفاً ویژگی های هر فرد را به صورت جداگانه می سنجند.

 

تست شخصیت شناسی دیسک     DISC

 

 

به طور کلی، همه ما یک یا دو بعد داریم که از بقیه متمایز است و در نتیجه یک ترکیب خاص به وجود می آید: آزمون DISC، که به ما امکان می دهد نحوه ارتباط یک فرد با محیط خود را ارزیابی کنیم که یکی از قابل فهم ترین و آسان ترین منابع برای استفاده در شرکت ها است، زیرا می تواند برای دستیابی به انواع مختلفی از اهداف مانند ادغام یک تیم کارآمد یا توسعه استراتژی های فروش بسته به شخصیت مشتریان استفاده شود.

تست DISC علاوه بر شناسایی ویژگی‌های شخصیتی، توانایی‌های خاصی را نیز شناسایی می‌کند، زیرا ما می‌توانیم بفهمیم که چگونه جهان را درک می‌کنیم و به شرایط مختلف واکنش نشان می‌دهیم.د

تست  DISC رفتار و احساسات افراد را بر اساس چهار بعد شخصیتی می سنجد: که شامل تصمیم گیری، تأثیرگذاری، آرامش و انطباق می باشد.

سه نوع رفتار وجود دارد:

  • رفتار خصوصی
  • رفتار ناخودآگاه
  • رفتار آگاهانه.

 رفتار خصوصی آن چیزی است که وقتی تنها هستیم و در خلوت ما اتفاق می افتد.

رفتار ناخودآگاه، به ما اجازه نمی‌دهد واکنش‌ها به شرایط خاص را طوری استدلال کنیم که رفتاری که ارائه می‌کنیم فطری باشد.

رفتار آگاهانه، رفتاری است که بعد از استدلال وجود داشته باشد و با نیت کامل انجام شود.

 

تست هوش هیجانی

 

 

هوش عاطفی مهارتی است که شرکت ها برای آن ارزش زیادی قائل هستند و برای ارزیابی آن تست های هوش هیجانی انجام می شود.

بیایید دنیایی را تصور کنیم که در آن غم یک دوست، عصبانیت شریک زندگی، تنهایی را نتوانیم ببینیم یا درک کنیم.

در هوش هیجانی توجه به زبان بدن و حالات چهره (درک) ضروری است. واکنش به اولویت (دلیل)؛ احساساتی را که درک می کنیم (درک) تفسیر می کنیم. و پاسخ خود را به طور مناسب تنظیم کنیم (مدیریت احساسات).

بنابراین ویژگی های هوش هیجانی عبارتند از:

خودآگاهی: ما از احساسات خود آگاه می شویم و قادر به ارزیابی آنها هستیم.

خودتنظیمی احساسات: وقتی می دانیم چگونه کنترل کنیم، انعطاف پذیر باشیم و با احساسات خود سازگار باشیم.

انگیزش و خودانگیختگی: داشتن و برآورده ساختن اهداف و نیازهای درونی، معطوف به عمل، با اهداف تعیین شده و تعهد اجتماعی.

همدلی: دانستن چگونگی شناخت و درک عواطف (و احساسات) در دیگران.

مهارت های اجتماعی: بدون توجه به مکان یا موقعیت (گوش دادن فعالانه، رهبری، ارتباط غیرکلامی...) با اطرافیان خود به درستی تعامل داشته باشید.

 

تست شخصیت شناسی انیاگرام

 

 

تست شخصیت شناسی انیاگرام به شما کمک می کند تا بدانید در یک تیم چه استعدادهایی دارید و چه مهارت های حرفه ای می توانید داشته باشید.

اینیاگرام ابزار مفید و کاربردی است که توسط روانشناسان، روانپزشکان و مربیان به منظور ارائه رویکردی عینی و قاطع تر به درمان های خود استفاده می شود. همچنین توسط شرکت های بیشتری برای توسعه خود رهبری و هوش هیجانی افرادی که برای آنها کار می کنند استفاده می شود. حتی توسط بسیاری از فیلمنامه نویسان و نویسندگان برای خلق شخصیت های عمیق تر و باورپذیرتر استفاده می شود.

تست Enneagram عمدتاً به این دلیل که تقریباً 9 تیپ شخصیتی را توصیف می کند که هر کدام «الگوی ذهنی» خاص خود را دارند. و این مانند عدسی است که از طریق آن واقعیت عینی را به صورت ذهنی فیلتر می کنیم. این تست روان‌شناختی همچنین تعیین می‌کند که ویژگی های اصلی شخصیت ما، از جمله عیوب و نقاط قوت ما چیست؟ چه می خواهیم و از چه می ترسیم؛ و حتی سنگ عاطفی چیست که ما بارها و بارها در طول زندگی خود به آن دست می زنیم.

 

تست های شخصیت شناسی چیست و چه چیزی را ارزیابی می کنند؟

تست های شخصیت شناسی ابزارهایی هستند که برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف افراد استفاده می شود. از طریق این نوع ارزشیابی، می توان مشخص کرد که کدامیک از مهارت ها و شایستگی ها و همچنین ویژگی های شخصیتی می توانند بر در انتخاب شغل و استخدام کارجو تأثیر بگذارند.

تست های شخصیت در بسیاری از زمینه های دیگر از جمله استخدام کارمند (برای کارفرمایان)، راهنمایی حرفه ای و استعدادیابی، ارزیابی شایستگی یا روان درمانی استفاده می شود.

 

مزایای استفاده از تست شخصیت شناسی برای استخدام

استفاده از تست شخصیت برای استخدام دارای مزایای متعددی است. برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  • در زمان کمتری اطلاعات بیشتری در مورد مهارت های خود دریافت می کنید
  • سبک ارتباطی ترجیحی خودتان آشنا شوید.
  • فرآیند مصاحبه را برنامه ریزی کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد شغل های مورد نظر خود به دست آورید
  • اطمینان حاصل کنید که نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کردید.
  • برای یافتن مناسب‌ترین محیط کاری و شغل برای خود، به صورت عمیق‌تر اطلاعات بدست می آورید.

 

هنگام استفاده از تست های شخصیتی برای استخدام از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

 هنگام استفاده از تست های شخصیتی برای استخدام باید از چندین چیز اجتناب کرد. با اجتناب از برخی عوامل، تصمیم استخدام در شغل مورد نظر شما قابل اعتمادتر خواهد بود.

 بنابراین در اینجا پنج نکته وجود دارد که هنگام استفاده از تست های شخصیت برای استخدام باید از آنها اجتناب کنید:

از این که تصمیم استخدام خود را صرفاً بر اساس نتایج یک آزمون شخصیتی قرار دهید، خودداری کنید.

 سعی کنید بعد از مرحله مصاحبه از تست شخصیت استفاده نکنید.

تست شخصیت نامطمئن را به دلایل رایگان  بودن و یا ارزان قیمت بودن آنها انتخاب نکنید.

هر یک از این عوامل می تواند منجر به استخدام در شغل اشتباه شود یا بهترین فرصت های شغلی  را کنار بگذارید.

 

منبع

لینک کوتاه

دیدگاه‌ها

ثبت دیدگاه ‌شما

نام شما*

دیدگاه ‌شما*

امتیاز خود را وارد کنید

این تست را به کاربر های دیگر

این تست را به کاربر های دیگر