پشتیبانی تست‌شو
چرا خاطرات دوران کودکی مهم است؟

چرا خاطرات دوران کودکی مهم است؟

اصطلاح «خاطرات دوران کودکی» به اتفاقات خوب، بد یا هیجان انگیزی گفته می شود که ما در دوران کودکی آن ها را تجربه می کنیم و آن ها را شکل می دهیم.

تست‌شو  

10

چه چیز خاصی از دوران کودکی خود به یاد دارید؟

 آیا زمانی بود که به دیدار دوستان یا خانواده خود رفتید؟

زمانی بود که اولین دندانت را از دست دادی؟

یا شاید زمانی بود که برای تولدت هدیه گرفتی؟

اینها ممکن است خاطرات ساده ای به نظر برسند، اما خاطرات دوران کودکی شما می تواند پایه ای برای بقیه زندگی شما ایجاد کند.

بیایید در این مقاله که توسط تست‌شو تهیه گردیده است نگاهی دقیق‌تر به این بیندازیم که چگونه خاطرات دوران کودکی را ایجاد می‌کنیم، چگونه می‌توانیم آن خاطرات را به اشتراک بگذاریم، و چگونه آن خاطرات زندگی ما را شکل می‌دهند.

 

 

اصطلاح «خاطرات دوران کودکی» به اتفاقات خوب، بد یا هیجان انگیزی گفته می شود که ما در دوران کودکی آن ها را تجربه می کنیم و آن ها را شکل می دهیم.

 

آیا می دانستید که بیشتر بزرگسالان نمی توانند قبل از 2 و نیم سالگی چیزهای زیادی را به خاطر بسپارند؟

محققان قبلاً فکر می کردند به این دلیل است که نوزادان حافظه کاملاً توسعه یافته ای ندارند، اما مطالعات اخیر چیز دیگری را نشان می دهد. 

 چیز وجود دارد که می تواند بر میزان خاطرات دوران کودکی ما، نحوه شکل گیری خاطرات و نحوه اشتراک گذاری خاطراتمان تأثیر بگذارد.

 

 

 

برای هر انسانی 2 نوع حافظه بلند مدت مانند حافظه ضمنی و حافظه آشکار وجود دارد. هر دو در شکل گیری و یادآوری خاطرات کودکی ما نقش دارند.

به عنوان یک کودک خردسال، اکثر خاطرات ما خاطرات ضمنی هستند.

اما وقتی بزرگ می‌شویم، شروع به جمع‌آوری خاطرات واضح‌تر و آشکارتر می‌کنیم.

در سن 6 یا 7 سالگی، حافظه ما توسعه یافته تر و شبیه به حافظه بزرگسالان می شود.

 

 

آیا تا به حال شده که کلمات یک آهنگ را بدون اینکه متوجه شوید بخوانید؟ یا شاید بدون اینکه به مسیرها فکر کنید به خانه یکی از دوستانتان رفته اید؟ اینها نمونه هایی از زمانی هستند که به حافظه ناخودآگاه یا حافظه ضمنی خود رجوع کرده اید.

 

یک خاطره ضمنی مربوط به زمان یا مکان خاصی نیست، بلکه خودکار است و به ما کمک می‌کند تا کارهایی را که قبلاً آموخته‌ایم بدون فکر کردن به آن انجام دهیم.

 

راهکارهایی برای حافظه ضمنی

آیا می توانید به 5 کاری که بدون فکر کردن انجام می دهید را بگویید؟ اینها نمونه هایی از خاطرات ناخودآگاه و ضمنی هستند.

 

آیا تا به حال فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید تهیه کرده اید؟

یا حقایق را برای آزمون حفظ کرده اید؟

آیا می توانید سفر مورد علاقه خود را به یاد بیاورید؟

اینها نمونه هایی از زمانی هستند که از حافظه خودآگاه یا حافظه آشکار خود استفاده کرده اید.

خاطرات آشکار کامل تر هستند و زمان و مکان را در بر می گیرند.

وقتی به یک خاطره آشکار فکر می کنید، به طور فعال آن را در ذهن خود آورده و آن اطلاعات را به خاطر می آورید.

خواندن مطلب مرتبط: روانشناسی بازی-آشنایی با جذابیت و تأثیرات آن بر ذهن و رفتار کودکان

 

راهکارهایی برای حافظه آشکار

آیا می توانید به 5 خاطره به صورت دقیق فکر کنید و آن را تعریف کنید؟ این خاطرات می تواند حقایق یا آهنگ ها یا یک رویداد خاص در زندگی شما باشد. اینها نمونه هایی از خاطرات آگاهانه و آشکار هستند.

 

 

 

هنگامی که یک خاطره را تشکیل دادیم، بهترین راه برای به خاطر سپردن آن صحبت کردن در مورد آن است! این بازگویی رویداد آن را عمیق تر در حافظه ما تقویت می کند. می توانید به کسی بگویید که چه اتفاقی افتاده است، در مورد آن در یک مجله بنویسید، یا حتی خودتان را در حال بازگویی این تجربه ثبت کنید.

به اشتراک گذاشتن تجربه نه تنها به ما کمک می کند تا بهتر خاطرات را به خاطر بسپاریم، بلکه می تواند به ما در پردازش بهتر کمک کند.

 در واقع، گاهی اوقات به اشتراک گذاشتن یک چیز دشوار می تواند به شما کمک کند تا از این تجربه شفا پیدا کنید.

 

 

خاطرات خود را یادداشت کنید یا در مورد خاطرات خود صحبت کنید.

با ثبت تجربیات خود، به خود کمک می کنید تا حافظه بهتری داشته باشید. اما آیا می‌دانستید که والدین، پدربزرگ و مادربزرگ یا سرپرستان نیز می‌توانند تأثیر زیادی بر حفظ یک خاطره توسط کودک داشته باشند؟

شاید باور نکنید اما نحوه صحبت شما با یک کودک در مورد یک تجربه می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

2 روش برای صحبت کردن با یک کودک خردسال وجود دارد، یکی که می تواند به کودک کمک کند تا خاطرات اولیه واضح تر و دقیق تر را به خاطر بیاورد و دیگری که ممکن است چندان مفید نباشد.

 

 

 

 

تشویق کودک خردسال به صحبت در مورد یک اتفاق روزمره و تفصیل جزئیات، بهترین راه برای کمک به آنها برای یادآوری خاطرات خود است. به این روش سبک تفصیلی می گویند. اطمینان حاصل کنید که سؤالات باز از چه کسی، چه چیزی، کجا و چه زمانی بپرسید.

 

در اینجا نمونه هایی از سوالات سبک تشریحی آورده شده است:

 

" توی سفر  چی رو بیشتر دوست داشتی؟"

"در مورد قایق سواری چه احساسی داشتی؟"

"دیگه چی دوست داشتی؟"

"بیشتر تعریف کن دیگه چه اتفاقاتی افتاد!"

 

 

در مقابل، وقتی سؤالاتی را با پاسخ‌های بله یا نه یا یک کلمه می‌پرسیم احتمال اینکه کودک اتفاقات آن سفر را به خاطر بیاورد، کمتر است.

 به این روش سبک تکراری می گویند.

سعی کنید فقط از پرسیدن این سؤالات خودداری کنید (البته می توانید آنها را همراه با سؤالات سبک تشریحی بپرسید) و سعی کنید اگر کودک پاسخ نمی دهد همان سؤال را تکرار نکنید.

 

در اینجا نمونه هایی از سوالات سبک تکراری آورده شده است:

 

"ما سوار قایق شدیم؟"

جالب بود؟

"میخوای دوباره بری؟"

 

راهکارهایی برای روش تکراری

تمرین کنید که از یک کودک خردسال یا یک دوست در مورد روز خود با سؤالات مفصل بپرسید.

چرا خاطرات دوران کودکی مهم هستند؟

خاطراتی که از دوران کودکی به یاد می آوریم می توانند بر هویت ما، انتخاب هایی که انجام می دهیم و نحوه تعامل ما با دیگران تأثیر بگذارند.

 

 

 

تجربیاتی که ما در کودکی داریم می تواند هویت ما را شکل دهد. برای مثال، بازماندگان طوفان ممکن است به تجربه خود فکر کنند و اعتماد به نفس پیدا کنند.

از آنجایی که آنها از آن تجربه سخت جان سالم به در برده اند، می توانند با چالش های دیگری روبرو شوند که ممکن است برایشان پیش بیاید.

مثال دیگر این است که چگونه ممکن است شخصی در کودکی گربه ها را دوست داشته باشد، اما پس از خراشیده شدن توسط یکی، از گربه ها متنفر شده یا از گربه ها بترسد.

 ما هویت خود را از تجربیاتی که داریم و نحوه به خاطر سپردن آنها می سازیم.

 

 

 

خاطرات دوران کودکی ما همچنین می تواند به نحوه رفتار ما یاری کند و به ما کمک کند تصمیمات هوشمندانه تر و ایمن تر بگیریم. به عنوان مثال، اگر آب را جاری نگه دارید و وان حمام سرریز شود، احتمالاً وقتی دوباره وان حمام را پر می کنید، به یاد آن خاطره خواهید افتاد و به احتمال زیاد اجازه ندهید آب دوباره سرریز شود.

 

 

 

وقتی می خواهیم روابط خود را با دیگران تقویت کنیم یا روابط جدیدی ایجاد کنیم، ممکن است بیش از آنچه تصور می کنیم به خاطرات دوران کودکی خود کمک کنیم.

برای مثال، اگر از آشپزی با عزیزانتان لذت می‌بردید و احساس نزدیکی می‌کردید، ممکن است آن خاطره را به خاطر بیاورید و از فرزندتان دعوت کنید تا با شما آشپزی کند تا بتوانید رابطه خود را با آنها تقویت کنید.

 

 

به خاطراتی فکر کنید که به شما کمک می کند تا انتخاب های هوشمندانه ای داشته باشید و به شما در ایجاد روابط با دیگران کمک می کند.

خاطرات مهم هستند آنها ما را به سمت ایجاد هویت، تصمیم گیری متفکرانه و ایجاد روابط پایدار هدایت می کنند.

سورن کی یِر کِگارد، فیلسوف دانمارکی، یک بار گفت: « دوران کودکی مانند مشاهده به یک منظره زیباست که در حال دور شدن از ماست و واقعا در آن لحظه شما زیبایی آن منظره را درک می کنید سپس منظره زیبا به آرامی محو میشود.»

 

هر چه زمان بیشتری برای یادآوری، جمع آوری و به اشتراک گذاشتن خاطرات خود صرف کنیم، احتمال بیشتری وجود دارد که آن خاطرات با ما بمانند و به رشد ما کمک کنند.

شما می توانید برای دریافت بهترین راهکارها برای تربیت کودکان خود تست شیوه فرزند پروری والدین را که در تست‌شو موجود است را انجام دهید.

 

سوالات متداول

 

خاطرات دوران کودکی چیست؟

اصطلاح «خاطرات دوران کودکی» به اتفاقات خوب، بد یا هیجان انگیزی گفته می شود که ما در دوران کودکی آن ها را تجربه می کنیم و آن ها را شکل می دهیم.

چگونه خاطرات را به اشتراک می گذاریم؟

به اشتراک گذاشتن تجربه نه تنها به ما کمک می کند تا بهتر خاطرات را به خاطر بسپاریم، بلکه می تواند به ما در پردازش بهتر کمک کند.

هویت شخصی انسان چیست؟

ما هویت خود را از تجربیاتی که داریم و نحوه به خاطر سپردن آنها می سازیم.

دیدگاه‌ها

ثبت دیدگاه ‌شما

نام شما*

دیدگاه ‌شما*

امتیاز خود را وارد کنید

این تست را به کاربر های دیگر

این تست را به کاربر های دیگر