جشنواره جشنواره
شخصیت های سمی اطراف

آدم‌های سمی اطراف تیپ شخصیتت رو بشناس

نوع افرادی که ما جذب خود می‌کنیم، ارتباط بسیار زیادی با تیپ شخصیتی ما دارد. چه ویژگی‌های شخصیتی ممکن است داشته باشیم که باعث می‌شود افراد اشتباهی (یا سمی!) وارد زندگی‌مان شوند؟

نویسنده: تست‌شو  

روابط بین فردی پیچیدگی‌های بسیار زیادی دارند. همه ما به دنبال افراد مناسبی هستیم که با آن‌ها روابط مثبت ایجاد کنیم، و به اصطلاح "هم‌فاز" یکدیگر باشیم. اما متأسفانه، همیشه همه چیز آن‌طور که ما می‌خواهیم پیش نمی‌رود. همیشه این سوال در ذهن ما به وجود می‌آید که چرا تایپ خاصی از افراد همیشه جذب ما می‌شوند- چه افراد خوب و چه افراد نه خیلی خوب!

جالب است که بدانیم چرا روابط بسیار خوبی در زندگی ما ساخته می‌شوند، اما موضوع مهم‌تر این است که بدانیم چرا افراد اشتباهی وارد زندگی ما می‌شوند.

نوع افرادی که ما جذب خود می‌کنیم، ارتباط بسیار زیادی با تیپ شخصیتی ما دارد. چه ویژگی‌های شخصیتی ممکن است داشته باشیم که باعث می‌شود افراد اشتباهی (یا سمی!) وارد زندگی‌مان شوند؟

دانستن تایپ شخصیتی مایرز بریگز، یا به اصطلاح رایج تر، MBTI ما می‌تواند کمک زیادی کند در درک این مسئله که چرا افرادی خاصی جذب ما می‌شوند!

مطلب مرتبط: تست شخصیت شناسی MBTI

زمانی که تیپ شخصیتی MBTI خود را فهمیدید، می‌توانید انواع افراد سمی که تیپ شخصیتی شما به خود جذب می‌کند را بشناسید.

ENFJ

شخصیت های سمی اطراف تیپ های شخصیتی

شما برونگرا و کاریزماتیک هستید، اما یکی از بزرگترین دغدغه‌های شما در زندگی این است که مطمئن شوید مردم شما را دوست دارند - و هیچ مشکلی ندارید که برای رسیدن به این دوست داشته شدن، از مسیر خود خارج شوید. حتی اگر به این معنی باشد که اجازه دهید افراد نامناسب وارد زندگی شما شوند. شما تمایل زیادی به اهمیت به افکار دیگران در مورد خود دارید، بنابراین معمولاً افرادی را جذب می‌کنید که می‌دانند می‌توانند شما را تحت تأثیر قرار دهند یا تحت کنترل خود بگیرند.

مهمترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که نمی‌توانید کاری کنید که همه شما را دوست داشته باشند و باید تنها افرادی در زندگی‌تان اهمیت داشته باشند که بدون هیچ تلاشی برای تغییر در شخصیتتان، شما را همانطور که هستید دوست داشته باشند.

ENFP

شما فوق‌العاده مشتاق و خوش‌بین هستید. راضی کردن مردم برای شما مهم است و اغلب حاضرید زمان شخصی خود را فدای این کار کنید.

به همین دلیل است که شما افرادی را جذب می‌کنید که از شما استفاده خواهند کرد. آنها می‌دانند که شما همیشه اساساً با هر چیزی که آنها بخواهند موافقت خواهید کرد و همچنین می‌دانند که چقدر آسان است که شما را راضی کنند. شما حاضرید قدم‌های بزرگی برای این افراد بردارید، اما آن‌ها حاضر نیستند همین کار را برای شما انجام دهند. شما با اجازه ورود چنین افرادی به زندگی‌تان، وقت، پول و هر چیز دیگری را هدر می‌دهید، پس لطف بزرگی به خود بکنید و از آنها دور شوید.

ENTJ

ENTJ

شما با اراده و قوی هستید. تحت فشار خونسرداید و معمولاً مطمئن‌ترین فرد در اتاق هستید بدون اینکه واقعاً تلاشی برای آن کنید. این ها ویژگی هایی است که افراد دیگر را مجذوب خود می‌کند و شما را به یک رهبر و الگوی درخشان برای بسیاری تبدیل می‌کند. با این حال، این همان چیزی است که افراد نامناسب را به سمت شما جذب می‌کند.

متداول‌ترین نوع آدم سمی که جذب می‌کنید، افراد خودشیفته هستند. آن‌ها می‌خواهند هر چیزی باشند که شما هستید، بنابراین با نیت به ظاهر خوب راه خود را به زندگی شما باز می‌کنند، تا زمانی که رنگ واقعی خود را آشکار کنند. هدف نهایی آن ها این است که جای شما را در بالای جدول بگیرند - و البته، وقتی با یک خودشیفته سروکار دارید، هرگز جایی برای دو نفر در بالای جدول وجود ندارد.

اگرچه اظهار تسلط بر زندگی خود معمولاً برای شما زحمتی ندارد، اما همچنان باید یک چشم خود را در اطراف این افراد باز نگه دارید و به یاد داشته باشید که هنگام برخورد با آن‌ها کمی محکم‌تر از حد معمول روی موضع خود بایستید.

ENTP

تیپ شخصیتی شما یکی از نادرترین‌ها در جهان است، بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید که طرفداران و دنبال‌کنندگان زیادی داشته باشید که منحصر به فرد بودن شما را تحسین می‌کنند. اما ما فقط در مورد آن‌ها صحبت نمی‌کنیم.

بسیاری از افراد تقلبی و فیک وجود دارند که می‌خواهند دقیقاً مانند شما باشند. آنها فکر می‌کنند می‌توانند جذابیت و اصالت شما را تقلید کنند. هر چند نگران نباشید. شما به اندازه کافی افراد وفادار و قابل اعتماد در گوشه و کنار خود دارید که همیشه می‌توانند اصیل و واقعی باشند.

ESTJ

ESTJ

مهم نیست کجا می‌روید، یا چکار می‌کنید! مردم همیشه شما را تحسین می‌کنند. ESTJها افراد متعادل و مسئولیت‌پذیری می‌باشند و همه به دنبال مشاوره و راهنمایی از آن‌ها هستند. شما کاملاً موقعیت خود را به عنوان رول‌مدل دیگران دوست دارید و همیشه به افرادی که در ذهن خود به آن‌ها علاقه دارید، کمک می کنید. اما همیشه همه کسانی که سمت‌تان می‌آیند به شما احترام نمی‌گذارند.

افراد با این تیپ شخصیتی می‌خواهند دوستانشان و همه کسانی که به آنها مراجعه می‌کنند احساس امنیت کنند و حس کنند که کسی هست که می‌تواند هنگام ناراحتی و سردرگمی برای صحبت کردن روی او حساب کنند. متأسفانه افرادی هستند که از این موضوع سوء استفاده می‌کنند. برخی افراد بیش از حد به شما وابسته می‌شوند و سعی می‌کنند بر تمام وقت شما تسلط پیدا کنند. آنها می‌دانند که شما نمی‌توانید دست رد به سینه‌ی کسی بزنید که به شما روی آورده و نیاز به مشاوره دارد.

برای یک ESTJ "نه" گفتن سخت است، به خصوص به کسی که فکر می‌کند به راهنمایی او نیاز دارد، اما بسیار مهم است که اجازه ندهید مهربانی شما توسط افراد سمی مورد سوء‌استفاده قرار گیرد.

ESTP

شما دوست دارید در همه چیز ابتدا با سر شیرجه بزنید. شما فردی نیستید که طبق قوانین زندگی کنید و ترجیح می دهید از خودانگیختگی زندگی لذت ببرید.

توانایی شما برای زندگی به روش خود، بخش بزرگی از جذابیت شما است، اما باعث ایجاد حسادت دیگران نیز می‌شود. برخی از مردم به رویکرد آزاد و بی‌دغدغه شما نسبت به زندگی حسادت می‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند شما را پایین بکشند و کاری کنند که شما به جای فردی خاص و آسان‌گیر که واقعا هستید، احساس طرد شدن کنید. آن‌ها هر کاری را که انجام می‌دهید قضاوت می‌کنند و شرم ندارند افکارشان را درباره شما به دیگران منتقل کنند، اما در عمق وجودشان فقط به شما حسادت می‌کنند و آرزو می‌کنند که بتوانند مانند شما منحصربه‌فرد باشند، بدون اینکه به نظر دیگران اهمیت دهند.

خوشبختانه شما آنقدر از شخصیت خود راضی هستید که اجازه نمی‌دهید شایعات برخی افراد قضاوت‌کننده شما را به پایین بکشد.

ESFP

همه نگاه ها به شماست! این تیپ شخصیتی دوست دارد در کانون توجه باشد. به محض اینکه ESFPها وارد اتاقی می‌شوند، می‌دانید چه کسانی هستند و همه نگاه‌ها قطعاً به سمتشوان برمی‌گردد.

تقصیر شما نیست، اما با شهرت خیرهکننده‌ای که دارید، متأسفانه مجبورید افرادی را جذب خود کنید که دوست دارند معادله را به هم بزنند. این افراد دوست دارند یک توفان دراماتیک شروع کنند و شما هدف اصلی آن‌ها هستید. آن‌ها هیچ کاری بهتر از دراما ایجاد کردن ندارند و با پایین کشیدن فردی مثل شما پیشرفت می‌کنند.

شما نباید اجازه دهید این دراما کویین‌ها به شما دست یابند و سعی کنید به یاد داشته باشید که افراد بیشتری اطراف خود دارید که بهترینها را برای شما می‌خواهند.

ESFJ

ESFJ

شما می‌توانید خود را ابرقهرمان تیپهای شخصیتی تصور کنید. شما همیشه می‌خواهید کار درست را انجام دهید و عمیقاً به افراد اطراف خود اهمیت می‌دهید. شما نمی‌توانید تحمل کنید که کسی را در مشکل ببینید، بنابراین به طور طبیعی کسانی که "سندروم قربانی" دارند به سمت شما هجوم می‌آورند. آنها می‌خواهند توسط شما "نجات" پیدا کنند و می‌دانند که شما چقدر با دیگران احساس همدلی دارید.

متأسفانه، تشخیص سریع شخص قربانی می‌تواند دشوار باشد، اما با گذشت زمان مانند روز روشن می‌شود. متوجه خواهید شد که قربانی به دنبال پناهندگی و راهی برای پایان دادن به رنج خود است - اما در واقع هیچ اقدامی برای انجام این کار انجام نمی‌دهد. آنها از قلب بزرگ شما به عنوان سپری برای محافظت از خود در برابر این دنیا استفاده می‌کنند، بنابراین آنها هرگز مجبور نخواهند شد با مشکلات خود روبرو شوند.

اجازه ندهید با یک قربانی گرفتار این چرخه سمی شوید. برخی از افراد هستند که ارزش تلاش قهرمانانه شما را ندارند.

مطلب مرتبط: انجام تست شخصیت شناسی MBTI

ISTP

شما شخصیت صمیمی و دوستانه‌ای دارید، اما برای حریم خصوصی خود نیز ارزش زیادی قائل هستید. شما قدردان این هستید که برای خودتان وقت می‌گذارید و هرگز اجازه نمی‌دهید افراد دیگر سریعاً وارد زندگی شما شوند. برخی از افراد ممکن است این موضوع را به خود بگیرند و شما را سرزنش کنند که چرا فوراً به آنها پاسخ نداده‌اید و حق اینکه بهترین دوست آنها باشید را ندارید. آنها زورگو و خوش خلق هستند - و دقیقاً همان شخصیت سمی هستند که در زندگی خود به آن نیاز ندارید.

افراد مودی (کسانی که مدام خلق و خوی خود را تغییر می‌دهند)، کنترلی که شما بر روی احساسات آنها انجام می دهید، به خصوص احساسات منفی را ندارند. آن‌ها سعی می‌کنند احساس بدی در شما ایجاد کنند، به همین دلیل، بنابراین نگذارید این افراد در ذهن شما نفوذ کنند. خوشبختانه، شما در حفظ خونسردی خود بسیار خوب عمل می‌کنید، بنابراین این افراد را نادیده بگیرید و به زندگی خود ادامه دهید.

ISTJ

شما واقعاً صبر ایوب دارید. به عنوان یک درون‌گرای ذاتی، شما فردی محجوب و ساکت هستید که دوست دارید به جای صحبت کردن، چیزها را مشاهده کرده و در آن‌ها غرق شوید. تحمل اینکه چقدر آرام و خونسرد هستید و اینکه همیشه قبل از صحبت کردن فکر می کنید، برای بعضی از مردم غیرممکن است. از آنجایی که واقعاً دوست ندارید همیشه نظرات خود را با صدای بلند ارائه دهید، این افراد به دنبال فرصت‌هایی هستند تا شما را پایین بیاورند و نشان دهند که بهتر از شما هستند. این تیپ افراد «من از همه بهترم» عقده‌‌ی برتری‌جویی دارند و معمولاً بدون هیچ عملی، فقط حرف می‌زنند. برخلاف شما، واضح است که آنها هرگز نشنیده اند که سکوت واقعاً طلاست.

ISFJ

شما مهربان و خونگرم هستید و آگاهی بی‌مانندی از احساسات دیگران دارید، بنابراین از هر نوع درگیری و تعارضی ناراحت می‌شوید. فرد با این تیپ شخصیتی دوست دارد زندگی خود را عاری از هرگونه درگیری نگه دارد و تمام تلاش خود را می‌کند تا از خود در برابر آن محافظت کند.

افراد قلدر از این خصوصیت علیه شما استفاده خواهند کرد. آنها از اینکه نمی توانند شما را تحریک کنند، عصبانی می‌شوند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا گارد شما را بشکنند. آنها تصور می‌کنند از آن جایی که شما بسیار مهربان و خونگرم هستید، در نتیجه شکستن شما آسان خواهد بود، اما در موردتان اشتباه فکر می‌کنند. شما همیشه از خودتان دفاع خواهید کرد و این کار را به محترمانه‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهید، برخلاف قلدرهای بی رحم، بدون اینکه انگشت یا صدای خود را بلند کنید. در پایان، شما همانی خواهید بود که قدبلند می‌ایستید در حالی که فرد مقابل احساس حماقت می‌کند.

ISFP

ISFP

شما خدمات‌گرا هستید و هر زمان که بتوانید از کمک به مردم لذت می‌برید. با این حال، به عنوان یک درون‌گرا، جنبه آرامی نیز دارید. افراد متکبر تمایل دارند شما را کاوش کنند، زیرا می دانند که شما به اندازه کافی خوب هستید و به آنها کمک می‌‌کنید و هر زمان که شروع به گفتن جوک‌هایی کنند که از حد خود خارج می‌شوند، صحبتی نمی‌کنید. این افراد کاملا توهین آمیز هستند. این جزء شخصیت شماست که بخواهید به آنها کمک کنید حتی زمانی که آنها بی‌ادب هستند، اما آگاه باشید که این افراد ارزش وقت گذاشتن را ندارند. بهترین اقدام این است که آنها را رها کنید و به سراغ کسی بروید که واقعاً به کمک نیاز دارد.

INTP

شما راحت، زودجوش و بسیار مستقل هستید. به همین دلیل است که شما تیپ افراد بدجنس را جذب خود می کنید. این تیپ افراد معتقد هستند که مردم به گروه‌های مختلف تعلق دارند، و دیگران را به عنوان شخصیت‌های مختلف با طرز فکر مختص خود نمی‌بینند. به همین دلیل است که شما را دوست ندارند. شما طرز فکر خود را دارید و اصلا جزء آن دسته از افرادی نیستید که همراه با جریان آب به هر سمتی بروید، به خصوص اگر چیزی باشد که به نظر شما مناسب نیست. افراد سمی احتمالاً به خاطر این گونه طرز فکرتان از شما کینه شخصی دارند، اما واقعاً حسادت می‌کنند که نمی‌توانند مانند شما یک تفکر مستقل داشته باشند. اما شما اجازه نمی دهید چنین افرادی شما را پایین بیاورند، زیرا برای فردگرایی خود ارزش زیادی قائل هستید.

INFP

شما خلاق و بیانگر هستید. رویاهای شما بزرگ هستند و می‌خواهید همه آنها را محقق کنید. اما، همه از شما حمایت نخواهند کرد. در واقع، برخی از افراد وجود دارند که نمی‌توانند برای از بین بردن آن رویاها صبر کنند. آنها به شما می‌خندند و می‌گویند که چقدر غیرواقعی هستید. آنها به شما می‌گویند که هرگز نمی‌توانید این کار و آن کار را انجام دهید.

برای شما مهم است که متوجه شوید این افراد واقعاً فقط از خودشان ناراحت هستند زیرا هرگز به رویاهای خود باور نداشتند یا اعتماد به نفس کافی نداشتند که برای رویاهای خود تلاش کنند، بنابراین حالا می‌خواهند آن را برای شما هم خراب کنند. اما ایمان شما به خود و رویاهایتان بسیار قوی‌تر از آن چیزی است که آنها تصور می‌کنند و اجازه نمی‌دهید این دزدان رویاها در راه رسیدن به هر چیزی که می‌خواهید جلوی شما را بگیرند.

مطلب مرتبط: انجام تست شخصیت شناسی MBTI

INTJ

شما اخلاق کاری بسیار قوی و محکمی دارید و هر کاری را که در ذهن خود قرار دهید، می‌توانید با حداقل مشکلات به انجام برسانید. شما ذهنی سریع و جاه‌طلب دارید و توانایی شما برای دیدن منطق با هیچ تیپ شخصیتی دیگری قابل مقایسه نیست. مردم زمانی که نیاز داشته باشند یک تصمیم مهم و آگاهانه بگیرند به شما مراجعه می‌کنند.

به همین دلیل است که شما افرادی را جذب می‌کنید که می‌خواهند شما را به چالش بکشند - اما نه به شیوه درست و خوبی. آنها می‌خواهند بر شما برتری یابند و با وسواس زیادی حرکات شما را زیر نظر می‌گیرند. آنها همیشه در اشاره کردن به اشتباهات کوچک شما سریع هستند و همیشه منتظرند تا کوچکترین مسائل را پیدا کنند تا به خاطر آن شما را سرزنش کنند، و هر زمان که دوست داشتند از آن علیه شما استفاده کنند. این افراد می‌توانند بسیار حیله‌گر باشند، زیرا شما همیشه نمی‌دانید که چه زمان می‌خواهند چیزی منفی را علیه شما از کیف خود بیرون بکشند.

اما چیزی که آنها نمی‌دانند این است که ذهن تیز هوش شما همیشه شما را یک قدم جلوتر نگه می‌دارد.

INFJ

شما پرشور و مهربان هستید و تخیل بالقوه و درخشانی دارید که دائماً ایده‌های اصلی را به ذهنتان متبادر می‌کند. روش پیچیده و متفاوت شما برای دیدن مسائل، چیزی است که شما را واقعاً از سایر تیپ های شخصیتی متمایز می‌کند.

با این حال، برخی از افراد کمی بیش از حد به ایده‌های شما خواهند پرداخت. آنها می‌خواهند آنها را بدزدند و سپس از این طریق اعتبار کسب کنند. هر چند نگران نباشید. این افراد اغلب آنقدر مغرور هستند که قبل از اینکه فکر کنند صحبت می‌کنند و به همه کس درباره ایده‌های دزدیده شده‌ی خود فخرفروشی می‌کنند. آنها چنان نمایشی از آن می‌سازند که زنگ خطر را در ذهن دیگران به صدا در می‌آورد و آشکار می‌کند که امکان ندارد ایده از ذهن خودشان به وجود آمده باشد. فقط یک INFJ قادر است کاملاً خلاقانه فکر کند و آنها هرگز شما نخواهند بود، مهم نیست چقدر واقعاً می خواهند مثل شما باشند.

همین الان تست MBTI بزن و تیپ شخصیتت رو بشناس

لینک کوتاه

دیدگاه‌ها

ثبت دیدگاه ‌شما

نام شما*

دیدگاه ‌شما*

امتیاز خود را وارد کنید

این تست را به کاربر های دیگر

این تست را به کاربر های دیگر