جشنواره جشنواره
هوش هیجانی و کیفیت روابط

تأثیر هوش هیجانی در کیفیت روابط شخصی

افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند، قطعاً در برقراری ارتباط با دیگران توانمندتر هستند، بنابراین تشخیص و ارزیابی هوش هیجانی در بهبود ویژگی های فردی و بهبود روابط با دیگران بسیار مؤثر می‌باشد

تست‌شو  

هوش هیجانی چیست؟

مفهوم هوش هیجانی برای اولین بار در نظریه هوش چندگانه گاردنر معرفی شد و به معنای توانایی تشخیص، ارزیابی و ابراز هیجانات فرد به نحو صحیح و سازگارانه است.

در مبحث هوش هیجانی، می‌توان پنج بُعد زندگی هر فرد را مورد بررسی قرار داد که شامل هوش درون فردی، هوش میان فردی، توان سازگاری، کنترل استرس و خلق عمومی می‌شود. در این مقاله ما به بُعد هوش میان فردی می پردازیم.

 

مطلب مرتبط: تست هوش هیجانی (EQ- BarOn)

 

توانایی برقراری رابطه‌ی مثبت و مناسب با دیگران در مراحل زندگی و شناخت حد و مرزهای این رابطه، مشخص‌کننده‌ی تبحر افراد در روابط میان فردی است. افراد نمی‌توانند از برقراری ارتباط دوری کنند؛ چون همه‌ی رفتارها ارزش ارتباطی دارند و زندگی اجتماعی، آن ها را ایجاب می‌کند.

هوش هیجانی ‌یا EQ اثراتی عمیقی بر زندگی، روابط و عملکرد افراد دارد و مشکلاتی که هوش هیجانی پایین، برای افراد ایجاد می‌کند تمام روابط اجتماعی و شخصی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای مثال، ارتباطی که ما با اطرافیان خود، مانند همکار، کارفرما، خانواده، همسر، دوست و... خود داریم، تحت تأثیر میزان هوش هیجانی ما است و اگر هوش هیجانی پایین تر از حد متعادل داشته باشیم، تمام موقعیت ‌های ارتباطی ما دشوار و پرتنش خواهد شد.

 

تاثیر هوش هیجانی EQ در روابط

 

چطور می‌توانیم میزان هوش هیجانی خود را بسنجیم؟

امروزه، روش‌های متنوعی برای سنجش مؤلفه‌های روان شناسی و روان شناختی وجود دارد، که از جمله آن‌ها می‌توان به ارتباط با مشاور یا انجام تست‌های مرتبط اشاره کرد.

تست هوش هیجانی خود نیز انواع مختلفی دارد، که معروف‌ترین آن تست معتبر و بین المللی هوش هیجانی بار آن (EQ Bar-On) است. در این تست شما علاوه بر سنجش هوش بین فردی خود، 14 مؤلفه روان شناختی دیگر از جمله خودآگاهی هیجانی، توانایی ابراز وجود، احترام به خود، خودشکوفایی، استقلال، همدلی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، توانایی حل مسئله، واقعیت سنجی، انعطاف‌پذیری، تحمل فشار روانی، کنترل تکانش، خوش‌بینی و شادکامی را می‌سنجید و پس از انجام این تست با شناسایی اینکه در کدام بخش‌ها هوش هیجانی پایینی دارید، می توانید با استفاده از راهکارهای ارائه شده میزان هوش هیجانی خود را تقویت نمایید.

 

با تقویت ابعاد شخصیتی خود در 15 مؤلفه هوش هیجانی، می‌توانید به روابط شخصی و مهارت‌های ارتباطی خود بهبود ببخشید. افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند، قطعاً در برقراری ارتباط با دیگران توانمندتر هستند، بنابراین تشخیص و ارزیابی هوش هیجانی در بهبود ویژگی های فردی و بهبود روابط با دیگران بسیار مؤثر می‌باشد و این آگاهی، تا حدودی می‌تواند مشکلات ارتباطی افراد را حل کند.

همین حالا تست هوش هیجانی (بار آن)

را در سایت تست‌شو انجام دهیدو ببینید

میزان هوش بین فردی شما چقدر است

لینک کوتاه

دیدگاه‌ها

ثبت دیدگاه ‌شما

نام شما*

دیدگاه ‌شما*

امتیاز خود را وارد کنید

این تست را به کاربر های دیگر

این تست را به کاربر های دیگر