جشنواره جشنواره
کوچینگ فردی | تست شو

کوچینگ فردی چیست و چرا به یک کوچ شخصی نیاز داریم؟

پایه و اساس کوچینگ فردی این است که شما را در مسیری قرار دهد که به خودآگاهی و خودباوری در خود برسید و از دل این خودآگاهی و خودباوری می‌توانید زندگی خود را متحول کنید.

تست‌شو  

کوچینگ رشد فردی، کوچینگ توسعه فردی و کوچینگ شخصی، کوچینگ فردی همگی دارای یک مفهوم و به معنای به حداکثر رساندن پتانسیل‌های افراد مراجعه‌کننده با استفاده از متدی گفت‌وگو محور بر پایه علم روانشناسی هستند. هدف کوچینگ فردی کمک به شما در مشخص کردن اهداف، نقاط قوت و ضعف و همچنین فرصت‌های پیش‌رو است. پایه و اساس کوچینگ فردی این است که شما را در مسیری قرار دهد که به خودآگاهی و خودباوری در خود برسید و از دل این خودآگاهی و خودباوری می‌توانید زندگی خود را متحول کرده و خود را از آنچه که هست به آنچه که می‌خواهید باشید، تبدیل کند.

کوچ فردی، کوچ شخصی یا پرسونال کوچ، کسی است که در این امر به شما کمک میکند و هرچه رابطه بهتر و عمیق‌تری با او داشته باشید، به درک عمیق‌تری از شما پی می‌برد و به‌طور سازنده‌تری به شما در رسیدن به اهدافتان کمک میکند. کوچ فردی با استفاده از استراتژی‌های اثبات شده و برنامه‌ هایی کاملاً اختصاصی به شما کمک می‌کند که در راستای اهداف خود حرکت کنید و به آنچه که می‌خواهید برسید. بسیاری از افراد موفق، مثل ورزشکاران، کارآفرینان، مدیران عامل، مدیران اجرایی و حتی سیاستمداران برای رشد رسیدن به جایگاه فعلی خود از یک کوچ فردی کمک گرفته‌اند.

 

کوچینگ رشد فردی

 

افراد موفق خوب می‌دانند که برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر و بالاتر، هرقدر هم که با استعداد و حرفه‌ای باشند، باز هم به شخص دیگری نیاز دارند که راهنمای مسیر آن‌ها باشد و بتواند آن‌ها را در تحقق آرزوهایشان حمایت کند.

از جمله کارهایی که یک کوچ فردی می‌تواند انجام دهد تا به اهدافتان برسید:

  • برنامه‌ریزی استراتژیک
  • کنترل امور مالی
  • شکل‌دهی ارتباطات کاملاً مؤثر و اثربخش
  • ایجاد تعادل و توازن میان کار و زندگی
  • و...

به هنگام کار با کوچ فردی می‌فهمید که صرفاً هرچه بیشتر کار کنید، قرار نیست موفق‌تر شوید. بلکه موفقیت نیازمند تلاش هوشمندانه و بر پایه اصول استراتژیک است. در نتیجه زمان‌تان را صرف کار روی اقدامات سازنده و مؤثر می‌کنید و دستاوردهای بیشتری کسب می‌کنید.

 

جنبه‌ های کوچینگ فردی

مهارت‌های فردی و سلف کوچینگ را به طور کلی می‌توان به 3 دسته تقسیم کرد:

  • توسعه جسمانی
  • بهبود و توسعه ذهنی
  • بهبود شرایط روحی و روانی

 

توسعه جسمانی:

یکی از فاکتورهای مهم در توسعه فردی داشتن بدنی سالم و بهبود عملکرد جسمی شخص است. داشتن جسم سالم به ما کمک می‌کند فکر آزادتری داشته باشید، سیستم ایمنی خود را تقویت کنید و اعتماد بنفس شما بالاتر می‌رود. پس ورزش، تغذیه مناسب و سالم، خواب کافی، نوشیدن مقدار کافی آب و... را در مسیر توسعه فردی فراموش نکنید.

بهبود و توسعه ذهنی

در زمینه توسعه ذهن مباحث تأثیرگذار زیادی وجود دارند که در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بالا بردن اعتماد‌به‌نفس
  • مدیریت احساسات هیجانی مثل خشم، ترس، استرس و
  • تغذیه ذهن با افکار مثبت و کنترل ورودی‌ های ذهن
  • مدیریت زمان انرژی و تمرکز
  • کسب مهارت‌‌های ارتباطی و خود انگیزشی
  • کسب مهارت‌های دیجیتال

توسعه شرایط روحی و روانی

همان‌قدر که سلامت جسم ما اهمیت دارد؛ به همان اندازه (شاید بیشتر) هم باید برای سلامت روح و روان خود ارزش قائل باشیم و تلاش کنیم. برای بهبود وضعیت روح و روان باید سعی کنید از زندان ذهن خود فرار کنید و ذهن‌تان را از درگیری‌ها و پیش‌آمدها خالی کنید. بسیاری از مشکلات معمولاً ساخته ذهن هستند و در واقعیت اتفاق نمی‌افتند، اما اثرات زیادی بر وضعیت روان فرد می‌گذارند. مواردی که در بهبود وضعیت روحی و روانی شما تأثیر بالایی دارند:

  • انجام مدیتیشن و ورزش‌های ریلکسیشن مثل یوگا
  • وقت گذراندن کنار عزیزان و افرادی که به شما حس مثبت می‌دهند
  • هر کاری که از انجام دادن آن لذت می‌برید و متوجه گذر زمان نمی‌شوید، مانند نواختن موسیقی، نقاشی، وقت گذراندن در طبیعت و...
  • خلوت کردن با خود، به دور از هرگونه وسایل الکترونیکی یا هر عاملی که باعث حواس‌پرتی شود

 

به بیرون از جعبه بیاندیشید (Think outside the box!)

به خارج از جعبه فکر کن، استعاره از این است که چهارچوب‌های ذهنی را کنار بگذارید و به روشی متفاوت و مبتکرانه به مسائل بیاندیشید. این اصطلاح در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در حوزه مشاوره مدیریتی سرچشمه گرفت. در این روش مشاوران از مراجعه‌کننده خود می‌خواستند 9 نقطه روی یک کاغذ را تنها با 4 خط طوری به هم وصل کند که مداد از روی کاغذ برداشته نشود.

در این روش معمولاً افراد فکر می‌کنند باید خطوط داخل مربع باشد و بدین صورت امکان حل مسئله غیرممکن می‌شود. اما اگر به خارج از مربع فکر کنند و خطوط را از چهارچوب به خارج از مربع بکشند (به خارج از جعبه فکر کنند) آن‌وقت حل آن بسیار آسان می‌شود!

 

 

در کوچینگ توسعه فردی، به شما کمک می‌شود فکر خود را از هر عامل محدود کننده‌ای برهانید، و شروع به شکل‌دهی عادات کوچک، اما مثبت، در زندگی خود کنید. برای مثال روزی یک ساعت کتاب خواندن، یا یادگیری یک مهارت سازنده، می‌تواند در دراز مدت از شما یک فرد متخصص بسازد.

کوچینگ توسعه فردی (کوچ توسعه فردی)، کاملاً متفاوت از مشاوره، منتورینگ، درمان و نصیحت کردن است. در فرآیند کوچینگ، پروژه‌های فردی، موفقیت‌های تجاری، شرایط عمومی، تغییرات لازم در زندگی، رابطه و حرفه مراجع شناسایی می‌شوند. کوچ برای این منظور بر روی این موضوع‌ها تمرکز می‌کند:

  • چه چیزهایی خوب پیش رفته‌اند؛
  • چه موانع و چالش‌هایی وجود دارند؛
  • چه کارهایی باید انجام داد تا کار و زندگی به همان شکلی پیش برود که مراجع می‌خواهد.

 

در کوچینگ، متدها و روش‌های متعدد و متنوعی را می‌توان به کار گرفت اما همه چیز به اصول مشخص کردن هدف در بخش‌های کلیدی و مهم زندگی فرد بستگی دارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت کوچینگ فردی به شما کمک می‌کند تا تغییرات و تحولات مثبت و مفیدی را در زندگی و در جهت اهداف خود ایجاد کنید؛ اما برای انجام این تغییرات باید فرد دیگری، از زاویه‌ای دیگر تمام جوانب کار و زندگی شما را به دقت رصد کند، و با داده‌هایی که از بررسی خود به‌دست آورد، تکنیک‌ها، روش‌ها و فاکتورهایی را به شما معرفی کند که در جهت تغییر خود و زندگی خود گام بردارید.

کوچینگ شخصی می‌تواند به موضوع رسیدن به یک تغییر مؤثر و سازنده در رفتارهای حال حاضر و آینده فرد بپردازد. در مرحله مشخص کردن و اجرای اقدامات لازم مهارت‌های پرسشگری، انعکاس و بازخوردهای مؤثر، صادقانه و سازنده نقشی بسیار حیاتی دارند. کوچ به مراجعه کننده کمک می‌کند تا مسئولیت رشد و توسعه خود را بپذیرد و در نهایت او را یاری می‌دهد تا به اهداف از پیش تعیین شده‌اش برسد.

 

کوچینگ رشد فردی چیست

 

کوچینگ فردی می‌ تواند به شما کمک کند:

  • تا کشف کنید چه چیزهایی در زندگی شما حائز اهمیت هستند.
  • تا بفهمید می‌ خواهید به کجا برسید و مسیر خود را مشخص کنید
  • تا بفهمید اگر زندگیتان به همان شکلی باشد که می خواهید، چه احساسی خواهید داشت.
  • تا موانع سر راهتان را از میان بردارید.
  • یک رویکرد مشارکت محور در پیش بگیرید تا بتوانید به زندگی ایده‌آل خود برسید.
  • تا لحظه‌های قدرتمند انتخاب را کشف کنید؛ تغییرات ماندگار به واسطه این انتخاب شکل می‌گیرند.

 

در کوچینگ توسعه فردی، ما چه کاری انجام می‌ دهیم؟

ما می‌خواهیم یک اتحاد و همبستگی پرقدرت را با شما داشته باشیم و کمک کنیم تا به خواسته‌هایتان برسید.

در این راه ما شما را راهنمایی کنیم، چشم اندازها و بازخوردهایی در اختیارتان قرار دهیم که به لطف آن‌ها می‌توانید قدرت حرکت و استقامت را در زندگی خود پیاده کنید و مجموعه‌ای از اقدامات متمرکز و مؤثر را صورت دهید تا در نهایت به تعادل رسیده و احساس کنید موفق هستید.

به شما کمک می‌کنیم تا به استعداد‌های فردی و منحصر به فرد خود واقف شوید و به شما قدرت دهیم به رؤیایتان برسید و میان کار و زندگی شخصی‌تان تعادل و توازن برقرار کنید.

به شما کمک کنیم یک رویکرد منحصر به فرد و مثبت در زندگی داشته باشید تا اهداف، ارزش‌ها، عادات و انگیزه‌های شخصی شما را شکل دهند.

 

لینک کوتاه

دیدگاه‌ها

ثبت دیدگاه ‌شما

نام شما*

دیدگاه ‌شما*

امتیاز خود را وارد کنید

این تست را به کاربر های دیگر

این تست را به کاربر های دیگر