جشنواره جشنواره

تست نئو فرم بلند (NEO PI-R)

240 سوال

60 دقیقه

تفسیر دارد

رایگان

برای خرید گروهی این تست اینجا کلیک کنید

4/71 (5)

میانگین امتیاز این تست

از نظر 7 کاربر

شاخص‌‌های ارزیابی این تست :

اشتراک گذاری با دیگران :

تست نئو فرم بلند (NEO PI-R) چیست؟

تست نئو فرم بلند (NEO PI-R)

تست نئو فرم بلند (NEO PI-R) یکی از پرکاربردترین ابزارها برای ارزیابی و سنجش ویژگی‌های شخصیتی براساس مدل پنج عاملی (Five-Factor Model) است. این تست به صورت پرسشنامه‌ای طراحی شده است و شامل 240 سوال است که به افراد کمک می‌کند تا ویژگی‌های مهم شخصیتی خود را از جمله توانایی‌ها، خصوصیات و ویژگی‌های رفتاری، هیجانی و اجتماعی خود را شناسایی کنند.

این تست بر اساس پنج عامل اصلی شامل نوروتیسیسم (Neuroticism)، هماهنگی (Extraversion)، بازتابی (Openness to Experience)، همدلی (Agreeableness) و وظیفه‌شناسی (Conscientiousness) ساختار‌دهی شده است. نتایج این تست به شکل یک پروفایل شخصیتی تهیه می‌شود که توسط ارزیابان و متخصصان مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. این تست در حوزه‌های مختلف از جمله روانشناسی، مشاوره، شغلی، آموزش و پژوهش‌های علوم اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به کمک تحلیل نتایج آن، افراد و سازمان‌ها می‌توانند بهترین راهبردها و راهکارهای متناسب با ویژگی‌های شخصیتی فرد را تعیین کنند.

تست نئو فرم بلند (NEO PI-R) یک ابزار ارزیابی روانسنجی است که به طور گسترده توسط کارفرمایان به عنوان بخش کلیدی فرآیند استخدام آنها و به طور فزاینده ای به عنوان یک ابزار ارزیابی در حین کار استفاده می شود. تست شو در مدل شخصیتی مورد استفاده در تست نئو 240 سوالی تستشو پنج جنبه از شخصیت را اندازه‌گیری می‌کند و نسخه‌هایی برای بزرگسالان، نوجوانان و کودکان دارد. البته میتوان از تست نئو فرم کوتاه برای کاهش زمان آزمون استفاده کرد.

تست نئو فرم بلند NEO (NEO-PIR) چگونه توسعه یافت؟

توسعه تست نئو فرم بلند NEO (NEO-PIR)

تست نئو فرم بلند NEO (NEO-PIR) در دهه 1970 با تحقیقات روانشناسان Paul Costa Jr و Robert R. McCrae در مورد چگونگی تغییر شخصیت با افزایش سن آغاز شد. آنها با استفاده از ویژگی های شخصیتی شناخته شده روان رنجوری (N) و برون گرایی (E)، سومین ویژگی شخصیتی، گشودگی (O) را کشف کردند. آنها در سال 1978 نسخه اصلی این تست را بر اساس این سه ویژگی تست نئو (NEO-PIR) منتشر کردند.

تحقیقات بیشتر توسط کاستا و مک کری دو ویژگی شخصیتی دیگر را کشف کرد.

  • موافق بودن (A)
  • وظیفه شناسی (C)

با این مقیاس‌ها به نوبه خود در پنج مقیاس که ویژگی‌های گسترده‌تری را اندازه‌گیری می‌کنند: روان رنجوری (N)، برون‌گرایی (E)، گشودگی (O)، توافق پذیری (A)، و وظیفه شناسی (C). تست نئو فرم کوتاه NEO-FFI سوالات کوتاه‌تر و 60 موردی است که فقط پنج بعد وسیع را اندازه گیری می کند. مقیاس‌های هر دو پرسشنامه سطوح بسیار خوبی از پایایی و روایی را نشان داده‌اند و احتمالاً به پرکاربردترین پرسشنامه‌های شخصیتی در تحقیقات روان‌شناختی تبدیل شده‌اند.

در سال 2002، آزمون آنلاین نئو فرم بلند (NEO-PIR) روی بیش از 1900 دانش آموز دبیرستانی آزمایش شد. نتایج این تحقیق، و نمونه آزمایشی بیشتر از نوجوانان، بزرگسالان و دانش‌آموزان در سنین راهنمایی، منجر به توسعه NEO-PI-3 شد. تست NEO-PI-3 در سال 2005 منتشر شد، این تست همراه با واژه نامه ای از اصطلاحات همراه است تا درک آزمون را برای داوطلبان آسان تر کند. این واژه نامه و بهبودهای انجام شده در آزمون به این معنی است که NEO-PI-3 نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای جوانان و افراد دارای معلولیت نیز مناسب است.

در حین توسعه NEO-PI-3، Costa و McCrae نسخه کوتاهی از NEO-PI-R را نیز ایجاد کردند که آن را NEO-FFI (فهرست پنج عاملی) نامیدند و اکنون به عنوان تست نئو NEO-FFI شناخته می شود. تحقیقات مستقل بعدی توسط McCrae و روانشناسان دیگر به طور کلی توافق کردند که مدل پنج عاملی در همه فرهنگ ها کار می کند، حتی در جایی که انگلیسی زبان اصلی آنها نیست.

به عنوان بخشی از فرآیند استخدام، معمولاً با نسخه های NEO-PI-3 یا NEO-PI-FFI آزمون روبرو خواهید شد. اگر برای انجام آزمون آنلاین نئو 240 سوالی نگران هستید، توصیه می کنیم مدتی را صرف بررسی تست های شخصیتی مشابه مانند تست دیسک و تست هالند کنید. اگر برای انجام آزمون نئو نگران هستید، توصیه می کنیم مدتی را صرف بررسی تست های شخصیتی مشابه مانند تست دیسک و تست هالند کنید.

آزمایش چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

تست‌های نئو NEO-PI-3 و NEO-PI-FFI سطوح شخصیتی شما را از پنج ویژگی شخصیتی زیر ارزیابی می‌کنند:

.1 باز بودن

علاقه به افزایش تجربه

این ویژگی شخصیتی به این بستگی دارد که چقدر برای تجربه دنیای اطراف خود باز هستید. باز بودن بر اساس مقیاس "بسته" در یک انتها تا "باز" ​​در سمت دیگر اندازه گیری می شود. نمره باز بودن بالا نشان می دهد که شما خلاق، مبتکر، خوشحال از مفاهیم انتزاعی و ماجراجو هستید، اما ممکن است برای حفظ تمرکز تلاش کنید و مستعد رفتارهای غیرقابل پیش بینی باشید. اگر نمره باز بودن پایینی دارید، ممکن است قابل اعتماد باشید، عملکرد ثابتی داشته باشید و محتاط باشید، اما تغییر را دوست نداشته باشید و به نظر نزدیک باشید.

.2 وظیفه شناسی

وظیفه شناسی در تست نئو

وظیفه شناسی بیان می کند که شما چقدر قابل اعتماد، منظم و منضبط هستید. همچنین بررسی می کند که چگونه می توانید تکانه های خود را کنترل کنید. این ویژگی در مقیاس «خود به خودی» تا «با وجدان» سنجیده می شود. اگر امتیاز بالایی دارید، سازماندهی خوبی دارید، کارآمد هستید، به جزئیات فکر می کنید و سخت کوش هستید، اما ممکن است به عنوان فردی سرسخت و انعطاف ناپذیر شناخته شوید. نمره وظیفه شناسی پایین نشان می دهد که شما راحت و منعطف هستید، اما در عین حال تکانشی، بی دقت و بی نظم هستید.

شش وجه وظیفه شناسی عبارتند از:

  1. صلاحیت
  2. نظم
  3. وظیفه شناسی
  4. تلاش برای موفقیت
  5. خود انضباطی
  6. مشورت

.3 برون گرایی

برون گرایی و درون گرایی تست نئو

این ویژگی شخصیتی با نحوه تعامل شما با افراد دیگر و میزان تحریک شما از دیگران مرتبط است. به این فکر کنید که آیا موقعیت های اجتماعی پرمشغله به شما انرژی می دهد یا شما را خسته می کند و آیا به خوبی با زمان تنهایی کنار می آیید. این ویژگی در مقیاس «درون گرا» تا «برون گرا» اندازه گیری می شود. اگر در برون گرایی امتیاز بالایی دارید، برونگرا، پرانرژی، قاطع و اجتماعی هستید، اما ممکن است هیجان انگیز و توجه جو نیز باشید. نمره پایین نشان می دهد که شما از شرکت خود راضی هستید و محتاط و متفکر هستید اما ممکن است گوشه گیر به نظر بیایید و برای بهبودی از موقعیت های اجتماعی به زمان نیاز دارید.

شش وجه برونگرایی عبارتند از:

  1. علایق گسترده
  2. بی طرفی
  3. ابراز احساسات
  4. فعالیت زیاد
  5. هیجان طلب
  6. احساسات مثبت

.4 توافق پذیری

توافق پذیری در روابط

توافق پذیری نشان می دهد که شما چگونه در روابط با دیگران رفتار می کنید، چگونه با آنها رفتار می کنید و اینکه آیا دلسوز و قابل اعتماد هستید یا گوشه گیر و مشکوک هستید. این ویژگی در مقیاس «خصمانه» تا «موافق» اندازه‌گیری می‌شود. نمره بالا نشان می دهد که شما همکار، دوستانه، دلسوز و علاقه مند واقعی به دیگران هستید، اما ممکن است به روشی مطیع عمل کنید تا از توهین اجتناب کنید و به دیگران اجازه دهید از اعتماد شما سوء استفاده کنند. اگر از نظر موافق بودن امتیاز پایینی دارید، تحلیلگر و رقابتی هستید، اما به راحتی به دیگران اعتماد ندارید و ممکن است دستکاری کنید.

شش جنبه توافق عبارتند از:

  1. اعتماد کردن
  2. صراط مستقیم
  3. نوع دوستی
  4. انطباق
  5. فروتنی
  6. لطافت

.5 روان رنجوری

روان رنجوری

این ویژگی شخصیتی به این بستگی دارد که چقدر از نظر عاطفی متعادل هستید و تا چه حد تحت تأثیر استرس هستید. مقیاس این ویژگی از «پایدار» تا «عصبی» است. نمره بالا برای روان رنجورخویی نشان می دهد که شما حساس و عصبی هستید، نگران هستید، مستعد تأثیرات استرس هستید و در معرض نوسانات خلقی هستید. اگر نمره پایینی دارید، آرام، مطمئن هستید، به خوبی با استرس کنار می آیید و به طور کلی از نظر عاطفی پایدار هستید.

شش جنبه روان رنجورخویی عبارتند از:

  1. اضطراب
  2. خشم / خصومت
  3. افسردگی
  4. خودآگاهی
  5. تکانشگری
  6. آسیب پذیری در برابر استرس

تست نئو NEO-FFIیک نسخه کوتاه شده است که شامل 60 سوال است که شما باید بتوانید آن را در حدود 15 دقیقه تکمیل کنید.

هر دو نسخه به صورت کاغذی یا آنلاین در دسترس هستند و هیچکدام زمان بندی نشده اند.

هر سؤال آزمون عبارتی است درباره رفتار شما که از شما خواسته می‌شود در محدوده‌ای امتیاز بگیرید، مانند «موافق» تا «مخالف» یا «دوست دارم» تا «من را دوست ندارم».

هدف بررسی و تفسیر تست نئو NEO PI-R

ماهیت عملکرد اجتماعی با استفاده از دو معیار معتبر و مطالعه رابطه آن‌ها با نمرات پرسشنامه پنج عاملی تست نئو فرم بلند بود.

نزدیک به 1900 شرکت‌کننده در سن 19 سالگی مقیاس عملکرد اجتماعی اصلاح‌شده چاپمن (RSAS)، مقیاس لذت بین‌فردی پیش‌بینی‌کننده و مصرفی (ACIPS) و NEO-PI-R را تکمیل کردند.

اگرچه هر دو RSAS و ACIPS با حوزه های NEO-PI-R برونگرایی، توافق پذیری و روان رنجوری همراه بودند، تحلیل های رگرسیون خطی نشان داد که RSAS و ACIPS به طور متفاوتی توسط دسته های  آیتم NEO-PI-R پیش بینی شده بودند.

نمرات RSAS توسط دسته های اقلام جامعه پذیری، جهت گیری غیر متضاد، عاطفه مثبت و فعالیت پیش بینی شد.

نمرات ACIPS علاوه بر جنسیت، توسط گروه‌های اجتماعی بودن، جهت‌گیری اجتماعی، فعالیت و تأثیر مثبت پیش‌بینی شد.

به طور خلاصه، به نظر می رسد که بی لذتی اجتماعی چند بعدی است و با حوزه های مختلف شخصیتی مرتبط است که رویکرد اجتماعی و کناره گیری را در بر می گیرد.

سوالات متداول

تست نئو فرم بلند چیست؟

آزمون نئو فرم بلند (NEO PI-R) ابزار ارزیابی روانسنجی است که در استخدام و ارزیابی در حین کار استفاده می‌شود. این تست پنج جنبه از شخصیت را اندازه‌گیری می‌کند و نسخه‌های مختلفی برای بزرگسالان، نوجوانان و کودکان وجود دارد.

تست نئو فرم بلند از چند سوال تشکیل شده است و چه میزان زمان برای انجام آن لازم است؟

تست شخصیت شناسی نئو از 240 سوال تشکیل شده است و تقریبا 40 دقیقه تا 1 ساعت انجام آن زمان بر است.

تفاوت بین تست نئو فرم بلند و تست نئو فرم کوتاه چیست؟

از آنجایی که تست NEOPI-R از تعداد سوالات بیشتری تشکیل شده است زمان بیشتری برای انجام آن صرف می گردد، بنابراین برای دریافت نتیجه سریع تر تست نئو فرم کوتاه که خلاصه ای از نمونه فلرم بلند آن است تولید شد.

هدف کلی تست نئو فرم بلند برای سنجش چه چیزهایی است؟

هدف. پرسشنامه شخصیت NEO که برای ارزیابی شخصیت در حوزه های روان رنجورخویی، برون گرایی، گشودگی، وظیفه شناسی و توافق پذیری (همچنین به عنوان "پنج عامل بزرگ شخصیت" شناخته می شود) طراحی شده است.

به شما پیشنهاد می‌کنیم تست نئو فرم بلند (NEO PI-R) را انجام دهید تا به نیاز‌های اساسی خود پی ببرید تا بهتر بتوانید رفتارهای خود را کنترل کنید.

لینک کوتاه
تست نئو فرم بلند (NEO PI-R) | تست شو

تست نئو فرم بلند (NEO PI-R)

دیدگاه‌ها

ثبت دیدگاه ‌شما

نام شما*

دیدگاه ‌شما*

امتیاز خود را وارد کنید

این تست را به کاربر های دیگر

این تست را به کاربر های دیگر


هانیه قربانی

1402/12/29

پیشنهاد میکنم

عالی

پاسخ

سلما کرمی

1402/12/22

پیشنهاد میکنم

عالی

پاسخ

راضیه

1402/12/19

پیشنهاد میکنم

خوب

پاسخ

رضا

1402/10/22

پیشنهاد میکنم

عالی و مفید بود

پاسخ

فیروزه سادات موسوی نیا دُرنیکا

1402/10/18

پیشنهاد میکنم

سپاسگذارم از شما سپاسگذارم 😇

پاسخ